Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vintern kom - i år också

Annons
Torsdag 3 januari 2002



Vintern kom - i år också

Det blev vinter även i år och tågen stod stilla och elförsörjningen slogs ut.

Om någon skulle vilja sabotera det svenska samhällsmaskineriet så räcker det med att slå ut elförsörjningen - och det är inte speciellt svårt. Just nu är det vintern, en årlig företeelse, som gjort stora delar av Sverige strömlösa. Dessutom har det snöat och varit kallt vilket gjort att SJ tvingats ställa in ett stort antal tågavgångar och att pendeltågstrafiken i Stockholmsområdet stoppats. Till råga på eländet i huvudkommunen har det snöat oväntat mycket, något som beställarna av snöröjning inte hade räknat med. Därför har det också varit svårt att ta sig fram på gator och vägar och sjukhusens akutmottagningar har fyllts av människor som brutit armar eller ben.

Halkolyckorna kostar mycket pengar. Norrlands universitetssjukhus i Umeå räknar med att kostnaderna, lågt räknat, är 8,5 miljoner kronor om året i sjukhusets upptagningsområde med 135 000 invånare. Halkolyckan är den vanligaste trafikskadan vintertid. Mest förekommande är skador på armar och händer eftersom den som faller alltid försöker ta emot sig. Varje halkolycka kostade 32 000 kronor per person i vård och förlorad arbetsförtjänst.

Det är något att tänka på för alla som har ansvar för sandningen av gångbanorna.

Trots den stränga kölden har Norrland klarat vintern så här långt utan större problem. Det är i Mellansverige och söderut som effekterna av snö och kyla blivit dramatiska, även om störningarna i tågtrafiken också påverkat resandet till från norra Sverige.

Kraftbolagens oförmåga att klara elförsörjningen är ingen nyhet. Däremot kan man förvånas över att de, trots hotet om lagstiftning, inte åstadkommit några förbättringar under det år som gått sedan de stora elavbrotten i fjol vinter. Jörgen Andersson, som bland annat varit socialdemokratiskt statsråd, har utrett orsakerna till de återkommande elavbrotten. Han hävdar att kraftbolagen dragit ned på både underhåll och investeringar i näten. Hittills har regeringen inte gått på lagstiftningslinjen utan accepterat branschens åsikt att den klarar det på frivillig väg. Det är dock inte omöjligt att den senaste tidens händelser ändrar näringsministerns inställning.

Eftersom SJ förklarar att frusna tågväxlar och vagnbrist ligger bakom inställda tåg och förseningar kan man misstänka att orsaken även till tågtrafikens problem är dåligt underhåll och uteblivna investeringar. Att växlarna kärvar eller snöar igen är Banverkets ansvar. Att tågen vägrar fungera när det blir svensk vinter måste naturligtvis SJ åtgärda.



Rösta när?

Statsminister Göran Persson anser att det mycket väl kan bli en folkomröstning om svensk anslutning till EMU i höst - efter valet. Det är nog mest för att vänja folk vid tanken, det finns inte tillräcklig tid att förbereda en folkomröstning i november.

Miljöpartiet som länge haft ogynnsamma siffror i opinionsundersökningarna försöker rädda sig kvar i riksdagen genom att kräva en beslutande folkomröstning på valdagen den 15 september. Genom att göra EMU-deltagandet till en valfråga hoppas partiet få röster, bland annat från kritiska socialdemokrater. Om den nuvarande trenden står sig blir det inte nej till EMU, däremot kan den EU-fientliga profilen stärka miljöpartiet och försvaga andra partier i motsvarande grad.

Möjligheten finns, men det är troligare att kronförsvararna går till centern, som inte alls vill ta ställning till EMU förrän om flera år.
Annons
Annons
Annons