Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Planera för nya regnperioder

Ledare

Fredag 14 september 2001



Planera för nya regnperioder

Järnvägstrafiken är stoppad och ett stort antal länsvägar är avstängda. Det är dags för kraftiga investeringar i vägnätet och Ådalsbanan.

Den numera årliga regnperioden har kommit till Västernorrland. Expertisen säger att kraftiga höstregn, till och med täta och långvariga skyfall, är något den här delen av landet får ta med i beräkningen fortsättningsvis. Människor som byggt sina hus, för permanentboende eller semester, vid vatten tvingas överväga om de ska flytta husen, bygga vallar eller vara beredda på översvämningar och vattenskador på fastigheterna varje år.

Delar av Sundsvall har varit satta under vatten vid flera tillfällen den här regnperioden. Det förefaller otänkbart att flytta på en hel stad. Alltså måste andra medel till för att stoppa vattenflödena. I Ångermanland är det, hittills, Härnösand och Kramfors som råkat mest illa ut när vattnet rinner över alla bräddar.

Staten kommer inte att täcka några kostnader för skador som uppstår efter översvämningarna. Det blir försäkringsbolagens sak. Frågan är hur länge försäkringsbolagen accepterar försäkringar för årliga skador på grund rikliga regnmängder. Forsande vattenmassor och översvämningar åstadkommer stora skador, inte endast på privata hus utan också på fritidsanläggningar, broar och vägar. Det är inte enbart privatpersoner som får dryga extra utgifter på grund av den stora nederbörden.

Nu har meteorologerna vid SMHI meddelat att regnandet troligen fortsätter i mer än en vecka. Värnpliktig militär och hemvärnet arbetar intensivt tillsammans med räddningstjänsten för att lindra - i bästa fall naturligtvis förebygga - nya skador. Men regnet fortsätter och kraftbolagens vattenmagasin är redan fyllda och någonstans måste det strömmande vattnet ta vägen.

Mitt på dagen i går rapporterades att 29 länsvägar i Västernorrland och i norra Hälsingland var avstängda, de flesta i det här länet även om Ljusnan också börjat stiga. Läget är allvarligt, meddelar Vägverket region mitt. Järnvägen västerut och norrut från Sundsvall är inte farbar, tågtrafiken har varit inställd veckovis. För Härnösand är skillnaden inte så stor, sommartid går det att räkna tågförbindelserna söderut på ett fåtal av ena handens fingrar. Det är mer ovant för resenärerna på Mittlinjen, sträckan Sundsvall-Ånge. Ras och jordskred på flera ställen gör järnvägen obrukbar. Banverket hänvisar till att järnvägen går nära berg och sjöar.

Återkommande regnperioder tycks vara vad vi har att räkna med i fortsättningen. Därmed borde det vara självklart för Banverket att överge sådana riskfyllda järnvägssträckningar och i stället lägga spåren där banvallarna tål stora regnmängder. Argumenten för en ny sträckning för Ådalsbanan blir allt fler. Vinsterna med Botniabanan minskar med nedsatt framkomlighet på Ådalsbanan och försvinner helt när regnen stoppar trafiken vidare söderut från Härnösand.

Att vägnätet måste rustas upp är ett krav som nu känns nästan uttjatat. Icke förty måste ställas om och om igen till dess näringsminister Björn Rosengren anvisar pengar till rejäla förbättringar.



Prisad Marit

Och så har Marit Paulsen, EU-parlamentariker från folkpartiet, fått Livsmedelspriset. "Hon är en entusiasmerande visionär som alltid har nya saker på gång. Med energi, iver och en stor portion humor förmedlar hon sitt budskap och insikten att det är möjligt att förändra" skriver Svenska livsmedelstekniska föreningen i prismotiveringen.

Hon blir en bra konsumentminister i en borgerlig regering.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons