Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumtion - mer än överlevnad

Annons
Måndag 1 oktober



Konsumtion - mer än överlevnad

Ingenting är lättare än att vara konsument. Det är naturligt - det är bara som konsumenter vi kan överleva. Men konsumtion handlar om så oändligt mycket mer än överlevnad i dagens samhälle.



Varenda bensinmack lockar numer konsumenter med allt annat än bensin - från cd-skivor till varma frallor. Ett stort klädföretag lockar just nu kunder med kampanjen "Shop till you drop" (ungefär "Handla tills du stupar"). Överallt bombarderas vi med budskap om hur våra liv präglas av vad vi äter, hur vi klär oss, hur vi inreder hemma, vilken bil vi kör...

Nu när det är höst lockas vi att pigga upp oss i mörkret genom att konsumera mera. Precis som det i somras var viktigt att följa med i badmodet och förnya sommarhuset och spendera varje krona av semesterkassan. Och snart är det dags att konsumera ännu mera för att komma i rätt julstämning.

Det är dock inte alldeles enkelt att vara en miljömedveten konsument. Nästan all konsumtion innebär ju i dag en viss belastning på miljön, och ju mer vi konsumerar ju större miljöfara utgör vi. Visserligen har många affärer och butikskedjor blivit riktigt bra på att märka ut och marknadsföra varor som är miljövänliga. Men trots det blir det i slutändan ofantligt mycket restprodukter att ta vara på.

Den miljömedvetne säljer eller lämnar funktionsdugliga saker de tröttnat på till second handbutiker och sorterar sitt skräp ordentligt. Så kan man med lite bättre samvete konsumera vidare. Och vi svenskar har i ett internationellt perspektiv anledning att ha lite gott samvete. Vi tillhör de mest framgångsrika källsorterarna och återvinnarna i västvärlden.

Men enligt en ny rapport från Svensk Handel borde vi sluta bry oss om återvinningen. Organisationen menar att det är ekonomiskt och miljömässigt bättre att bränna eller deponera papper och hushållsavfall än att återvinna det. Bara vissa produkter borde återvinnas, exempelvis sådana som innehåller aluminium och hårdplast. Annan återvinning är mest symbolhandlingar. Ja, Carl-Johan Westholm, vd för Svensk Handel går till och med så långt att han enligt TT kallar idén om återvinning för "ett rent populistiskt tänkande".

Svensk Handel har rätt i att transporterna ofta blir mer omfattande när man återvinner material. De transporterna utgör också en miljöbelastning och de kan bara delvis minskas genom att konsumenterna går eller cyklar med skräpet till återvinningsstationerna eller passar på när de ändå ska ta bilen.

Men organisationen berör bara ytligt diskussionen om att minska råvarukonsumtionen och jämför i första hand kostnaden för att återvinna material med att bränna upp eller deponera det istället. Utan återvinning ökar dock behovet av primärråvaror - bränner man upp hushållens gamla tidningar istället för att återvinna dem behövs det ju mer skog för att tillverka morgondagens tidningar.

I det snöda vinstintressets namn är det naturligtvis en betungande utgift för handeln att svensk lag tvingar den att ta ett visst ansvar för det avfall som de varor som säljs av handeln genererar. Detta så kallade producentansvar syftar inte bara till att återvinna avfallet utan också till att gynna mer miljöanpassade material.

Producentansvaret gynnar på sikt förhoppningsvis också hållbarhet, kvalitet och reparerbarhet. Vilket förstås utgör ett hot mot just dem som tjänar stora pengar på dagens ofantliga konsumtion av slit- och slängvaror.

Att en organisation som Svensk Handel mot den bakgrunden skäller dem som säger sig vilja se saker i ett större sammanhang - från tomma toarullar till det globala ekosystemet - för populister är väl magstarkt. I alla fall om man (så som exempelvis Svenska Akademien gör) definierar populism som en rörelse som bygger på utbredd politisk missnöjesopinion utan helhetsprogram.



KARIN ANDERSSON

Annons
Annons
Annons