Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Gynnsamt läge ska utnyttjas

Ledare

Fredag 25 januari 2002



Gynnsamt läge ska utnyttjas

Härnösands klara fördelar i logistikavseende kan utnyttjas bättre med snabba kommunikationer.

IT, järnväg, landsväg och sjöväg skapar tillsammans utomordentliga förutsättningar för väl fungerande logistik. Härnösand ser ut att bli ovanligt lyckligt lottad i det avseendet. Hamnen finns redan och där är läget en given konkurrensfördel. Det går snabbt att ta sig in från Bottenhavet. Samma sak förstås för fritidsbåtar som når gästhamnarna utan tidsödande segling genom en djup skärgård.

Järnvägen finns också och den ska förhoppningsvis få en rakare och mer rationell sträckning när Ådalsbanan ansluts till Botniabanan. Industrispår från hamnen finns redan delvis. Landsvägen, särskilt E 4, kräver också en ny sträckning om trafiken ska flyta effektivt. Även i dagens skick går naturligtvis vägnätet att utnyttja för transporter, men en ny hamnled som knyter samman den ombyggda E 4 med hamnen är en bättre lösning.

Förutsättningarna för Härnösand som en viktig knutpunkt för transporter är goda. De ökar när trafiken börjar gå på Botniabanan och Ådalsbanan. Skulle planerna på en förlängning av Botniabanan med en Norrbotniabana bli verklighet kan det också gynna Härnösand. Resonemanget gäller kanske i första hand godstrafiken. Om Botniabanan gör det möjligt att ta snabbtåget från exempelvis Härnösand och komma till Umeå på något kortare tid än två timmar gäller det dock även persontrafiken. Särskilt om tågtrafiken utvecklas med täta turer.

Umeå kan då bli ett alternativ till Sundsvall för den som söker ett större utbud av varor och nöjen. Restiden till Sundsvall är för lång.

Sådana framtidsutsikter borde stimulera beslutsfattarna i kommunerna till bättre lösningar för alla som reser mellan Härnösand och Sundsvall. Och för alla som sedan ska ta sig vidare till andra orter.

"Norrlands framtid är snabba kommunikationer" säger det socialdemokratiska kommunalrådet Sven-Åke Thoresen i Hudiksvall. En bra infrastruktur med snabba transporter på vägar och järnvägar.

Det receptet för överlevnad och utveckling gäller således fler kommuner än Hudiksvall. Härnösand har även en bra hamn. Den industrietablering som tycks vara på väg i Härnösand bygger till stor del på att alla transportvägar är tillgängliga. Ännu bättre blir det om transporterna även går snabbt.



Lagar mot kvinnovåld måste följas

Mordet på den 26-åriga Fadime har upprört känslorna hos snart sagt alla svenskar. Det visar att våldet mot kvinnor inte bekämpas med tillräckliga medel i Sverige. Om politiker och myndigheterna tog kvinnors oro och anmälningar om hot från män i deras omgivningar på allvar, skulle flera tragedier kunnat undvikas. Fadime är inte den första kvinnan här i landet som mördats av en nära anhörig.

Det är kommunernas ansvar att se till så att det finns ett fungerande skyddsnät, menar jordbruks- och jämställdhetsminister Margareta Winberg. Det är också kommunernas ansvar att bemöta de här kvinnorna på ett sätt så att de törs lita på skyddsnätet.

Hotande män ska hållas borta och kvinnor ska få skydd, säger integrationsminister Mona Sahlin.

Regeringens företrädare menar att det inte behövs skärpt lagstiftning, däremot måste lagarna följas. Det är ett självklart krav att ställa på myndigheter, polis, socialförvaltning och skolan.

Den vedervärdiga hämnden på Fadime, för att hon valt en svensk pojkvän, kan kanske ha det goda med sig att alla ansvariga vaknar och inser att de brister i sitt ansvar för kvinnor som hotas och misshandlas.

Åtminstone tycks regeringen ha gjort det - men hur är det inom kommunernas socialtjänst, sjukvården och polisen?
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons