Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Goda utvecklingsmöjligheter

Ledare

Fredag 12 oktober 2001



Goda utvecklingsmöjligheter

Konkurrensen om godstrafiken via färjor mellan Finland och Sverige sker på mer rättvisa grunder i fortsättningen.

När projektet North East Cargo Link nu får stöd av såväl Vasa stad som Österbottenrådet är det en mycket rimlig utveckling. Hittills har det nämligen rått en starkt snedvriden konkurrens om godsfrakterna på färja från Vasa till Sverige. Det rederi som konkurrerar med Botnia Link om godset, RG Line gör det med hjälp av svenska och finska staten. RG Line tog nämligen över passagerartrafiken mellan Umeå och Vasa när Silja lade ner den förra året. Därmed övertog RG Line 17 miljoner kronor i stödpengar för att hålla en resväg öppen för passagerare.

I verkligheten satsade RG Line också på godstrafik och kunde därmed bli en stark konkurrent till Botnia Link som inte alls hade samma ekonomiska förutsättningar eftersom det rederiet inte hade något stort samhällsstöd.

Dessutom har det bildats ett Partnerskap Kvarken där 40 miljoner kronor pytsas in under fyra år. EU står för hälften av pengarna, Sverige och Finland genom berörda länsstyrelser samt regionala intressen - bland annat Umeå kommun - betalar resten. Pengarna ska, är det tänkt, användas för att utveckla färjelinjen mellan Umeå och Vasa både när det gäller passagerar- och godstrafik. Det innebär att RG Line kan räkna med stora ekonomiska bidrag medan Botnia Link, som trafikerar både Umeå och Härnösand på den svenska sidan i stort sett blir utestängd från godstrafiken mellan Vasa och Umeå, eftersom Botnia Link inte varit med i Partnerskap Kvarkens satsningar.

Vasa ligger ganska precis mitt på Finlands västra kust. För hamnen i Vasa borde det vara ett drömläge att bli utskeppningshamn för gods både från norra och södra Finland. I Sverige kan såväl Umeå som Härnösand mycket väl bli mottagarhamnar för gods från Vasa, där Umeå kan avlasta långtradartrafiken över Torneå och Haparanda.

För den vidare transporten är hamnen i Härnösand mer gynnsam, eftersom godset kan gå vidare på både landsväg och järnväg. Att finska myndigheter upptäckt fördelarna är uppmuntrande och inte längre låser fast sig vid Umeå. Tidigare har Nutek, Härnösands och Östersunds kommuner satsat på projektet som bygger på att stora delar av Rysslands naturrikedomar ska exporteras till England och kontinenten via Finland, Sverige och Atlanthamnen i norska Trondheim. Färjelinjen Vasa - Härnösand blir också en möjlighet att avlasta de hårt ansträngda Östersjöhamnarna.

I Härnösands hamn betyder det ökad godshantering, vilket är glädjande, men det ger också andra fördelar för kommunen, bland annat att namnet blir mera känt. Det är viktigt för att markera Härnösands plats på kartan.



Lönsamt rävspel

Politisk kohandel och politiskt rävspel, nämner den vikarierande kyrkoherden i domkyrkoförsamlingen, Benny Helgesson, som orsak till att han inte längre anser sig kunna stå kvar som sökande till tjänsten som domprost i Härnösands stift.

Det som förmodligen fällde Benny Helgesson var dock den allvarliga kritik han fått av domkapitlet för att han åtog sig jobbet som kyrkoherde i domkyrkoförsamlingen - trots att stiftet anställt en annan person som domprost, tilllika kyrkoherde i församlingen.

Domkyrkoförsamlingen anställde Benny Helgesson på eget bevåg eftersom församlingen inte ville ha den domprost som stiftet anställt.

Bråket om vem som skulle anställa domprosten-kyrkoherden har stundtals tagit sig rent löjeväckande uttryck som inte gagnat kyrkan. Om Benny Helgessons beslut att bli kyrkoherde i Svenska kyrkan i utlandet kan göra slut på den infekterade striden kan det kanske äntligen råda frid och samförstånd mellan stiftet och domkyrkoförsamlingen.

Man kan då också hävda att Benny Helgesson bidragit till att lösa upp knuten. Även om det inte var en helhjärtad insats så var den i alla fall bra betald.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons