Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Fler kräver en Atlant-linje

+
Läs senare
Ledare

Lördag 5 januari 2002



Fler kräver en Atlant-linje

Flera starka intressen kan samarbeta om en fartygs- och järnvägslinje mellan Atlantkusten i Norge via Härnösand till Finland och gamla Östeuropa.

Banverket har rustat upp järnvägen mellan Storlien och Östersund för ungefär 100 miljoner kronor. Ett skäl är att förbereda förbindelsen för det som kallas Atlantbanan, nämligen en järnväg från Stockholm till Trondheim. Det finns två alternativa vägar för Atlantbanan, den ena över Ljusdal i Hälsingland och den andra över Sundsvall med anslutning till Mittbanan. Det är det senare alternativet som anses mest troligt.

Med Botniabanan och Ådalsbanan klara för trafik ligger det en fördel i att Atlantbanan går via Sundsvall. Det har talats om ett nytt skandinaviskt järnvägsnät med en helt ny järnväg mellan Bräcke och Långsele samt mellan Sollefteå och Örnsköldsvik för att skapa en förbindelse mellan Trondheim till Umeå och Vasa. Idag är det mer realistiskt att placera detta skandinaviska järnvägsnät vid Sundsvall och Härnösand eftersom North East Cargo Link kommit långt i planeringen. Det skapar den förbindelse mellan Atlantkusten-Storbritannien och Vasa som saknas och har dessutom en förlängning till hamnar i Ryssland, Baltikum och Polen.

Godstrafiken spelar stor roll för lönsamheten på järnvägarna. Det är inte omöjligt att godstrafiken får ett eget spår som förlänger Botniabanan med både rakare och snabbare spår till Sundsvall och vidare. När järnvägen mellan Östersund och Storlien kostades på de 100 miljoner kronorna var ett annat skäl just godstransporterna. Det handlade framför allt om flis- och timmertransporter från Jämtland till norsk trä- och pappersindustri. Varje dag körde Green Cargo, gamla SJ gods, 600 ton flis på järnvägen. Nu körs i stället flisen med lastbil eftersom Norske Statsbaner inte längre vill vara med i transportkedjan.

För Green Cargo betyder det en stor förlust och som en utväg ur dilemmat vill det statliga bolaget dra igång en godspendel mellan Östersund och Trondheim. För det projektet puffar framför allt politikerna i Jämtland och kanske inte endast där. Om det ska bli någon Atlantbana måste ju också järnvägen i Norge finnas med. Redan tidigt insågs ett problem - den norska delen av Atlantbanan höll inte tillräckligt hög standard.

Nu finns flera starka intressen som kan samarbeta om både Atlantbanan och förlängningen över Härnösands hamn till Finland och de tidigare Öststaterna. Trafiken är viktig redan idag och den kommer att öka i och med EU-utvidgningen.



Final

I kväll är det Robinson-final. Alla vet förstås vad det gäller, så förklaringar är onödiga. En av finalisterna är socialdemokraten Jan Emanuel Johansson som satsar hårt på personröster i valet i höst. Ett test på hur utfallet blir får han i kväll. SSU:s ordförande Mikael Damberg uppmanar nämligen alla SSU:are att rösta på Johansson när tittarna får avgöra utgången.

Bara det borde ge den andre, Jan Dinkelspiel, segern.

Ändrad

Efter ett antal påpekanden om att enbart medel- och höginkomsttagare vinner på maxtaxan inom barnomsorgen när avgiften sätt till högst 1 140 kronor i månaden har reglerna formulerats om. Nu får avgiften inte vara högre än tre procent av hushållets taxegrundande inkomst.

Det var en nödvändig förändring eftersom den ger även ensamstående föräldrar och arbetslösa glädje av reformen. Det hade de inte fått annars.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons