Annons

Äntligen avgång på Botniabanan

Ledare

Två år efter att Botniabanans ”invigning” rullar nu tågen på den nya järnvägen genom Ångermanland.

Det händer faktiskt att den som väntar på något gott, får vänta för länge. Så var det med Botniabanan. I en ohelig allians mellan de borgerliga regeringspartierna och socialdemokratiska pampar i Norrland invigdes Botniabanan med pompa och ståt.

Flaggor och ballonger vajade i vinden. Kungen var där. Riksmedia var där. Alla var där!

Detta var för två år sedan...

Trots att expertutlåtanden avrådde och att start ytterligare skulle sinka det redan försenade projektet, så inleddes trafiken mellan Örnsköldsvik och Umeå i augusti 2010.

Allt lägligt strax innan de allmänna valen till riksdag och kommun…

Att själva jungfrutåget var kraftigt försenat, trots att det då var sommar, var en föraning av de vintrar som kom att följa. De första tappra pendlarna möttes därför på tok för ofta av förseningar och ersättningsbussar.

Men nog om detta.

För nu startar äntligen trafiken på Botniabanan och detta gör 1 augusti 2012 till en glädjens dag för Ångermanland.

Sedan några veckor har nattågsresenärer från Örnsköldsvik lagom till tolvslaget kunnat se sommarnatten spegla sig i vattnet medan tåget rullat över Moälven på den nya järnvägen.

På tidningens debattsida skriver så i dag företrädare för landstinget Västernorrland om den nya spårburna regionaltrafiken som inleds i dag.

Botniabanans betydelse för Ångermanland och Norrland är svår att överdriva. Dagligen kommer nu åtta avgångar i vardera riktningen (i december ytterligare en) att rulla mellan Sundsvall och Umeå. Detta skapar möjligheter till bekvämt pendlande och såväl arbets- som bostadsmarknad växer.

Vackra lägen i Örnsköldsviks hamn och bland broarna i Härnösand blir med ökad tillgänglighet attraktiva i jämförelse med dyrare motsvarande lägen i Umeå respektive Sundsvall. Fler lär med Botniabanan i drift bygga sig ett liv där en timme på tåget till jobbet är en del av vardagen.

Ångermanlänningen kan nu, utan att som tidigare vara beroende av bilen, förflytta sig till arbete eller studier i de stora universitetsstäderna. Regionen blir större och människors möjligheter till ett gott och rikt liv i landskapet ökar.

Inom kort börjar SJ att köra dagtåg även till och från Umeå. Fler lär då unna sig en veckoslutssemester i huvudstaden. Och turisten, hemvändaren och arbetsresenären – som tidigare fått kliva av tåget för att stå framför centralstationen i Sundsvall och vänta på buss 100 – behöver nu bara rulla vidare och slipper onödig förströelse i Medelpad.

Inte minst är Botniabanan en investering i framtida konkurrenskraft för de norrländska industrierna. Persontrafik i all ära, men varje minut som kapas från en transport till den europeiska marknaden och världshaven ökar värdet på den skog och malm som

Norrland har så rikligt av.

Botniabanan är en stor framgång för Norrland. Men det gäller som med all infrastruktur att se till helheten. Ska investeringen till fullo växlas ut behövs ett dubbelspår på Ostkustbanan och kapade flaskhalsar mellan Sundsvall och Härnösand. Men som sagt, i dag finns gott skäl till att fira!

GABRIEL EHRLING

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons