Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Varför blanda ihop politik och religion?

Insändare

Varför blanda ihop politik och religion?

"Inte nog med att den kristna religionen från början förknippades med mirakel, utan än i denna dag kan ingen förnuftig människa tro på den utan ett".

David Hume, 1748



Varför blanda ihop politik och religion, varför blanda ihop religion och sexuell läggning eller till och med kön och religiöst utövande? I min religiösa värld ingår alla som vill och ingen skall behöva stå ute på kyrktrappan för att vigas oavsett kön. Den kvarlevande diskussionen om kvinnliga prästers vara eller inte vara gör mig också förlägen inför min egen mänsklighet, hur kan man ens tänka tanken om vad en kvinna skall och inte ska göra baserat på manliga skriftverk från en svunnen tid, något för mig helt ofattbart i vår egen upplysta nutid!

Använd den nytestamentliga kristna tron vi tagit till oss från ökenvarma länder till vår kalla nord, som en troslära och religiös myt med de ingredienser som passar den nutida enskilda människans behov av en innersta mening med sitt liv. Denne Jesus lidande förefaller att vara till känslomässig nytta för den som bekänner och tror för att finna tröst. Något vi behöver när döden skiljer oss från livet och ingen annan än förhoppningens tröst går att finna.

Ja, så kan det vara om man ser Jesus som "människan för andra" den i vilken kärleken har blivit helt rådande, den som är fullkomligt öppen för och förenad med sin tillvaros grund.

Och kärlek i föreningen med vår existensgrund sådan den gestaltas hos Jesus Kristus kanske då är vad vi menar med himlen. En himmel vi kan uppnå redan i dag genom att behandla varandra med kärleksfull respekt och ödmjukhet. Motsatsen till det blir väl då terroristens fjärmande från tillvarons grund i hat och egoism till vad vi kan kalla ett helvete, ett helvete i raserad betong, splitter och massdöd.

I själva jesusmyten precis som många andra finns en skönhet som uttrycker djupa sanningar om vår existens, våra högsta värden och universums natur långt ifrån partibeteckningar, kyrkoval, homofobiska eller andra mänskligt, ibland morbida åsikter. Men på något sätt blev/är den fromme snickarsonen också en stridbar religiös symbol bland människor, något som säkerligen var en helt främmande utveckling för honom själv och hans liknelser.

Genom teologiska uppfinningar, anpassade intellektuella och kulturella strategier bland män med makt har budskapet förvanskats för att passa in för de avsedda ändamålen, oftast med blicken och tanken riktad till en kristen Gud med mänskliga attribut och dömande egenskaper.

Det finns kongressledamöter i USA som efter terrordådet uttalat sig om behovet ett heligt korståg mot fienden, något som skrämmer mig oerhört.

Kanske inser vi inte att det faktum att vi finns till på en planet mitt i allt det ofattbart stora är just miraklet vi lever i, men inte ser. Jag tror att människan Jesus såg just det och ville berätta att det finns en plats för alla genom kärlekens betydelse i våra personliga relationer. Att det finns en mening med våra liv genom "gudomliga" egenskaper såsom kärlek, visdom och rättfärdighet. Använder vi det sättet att vara mot varandra kommer vi att kunna förstå skillnaden mellan arabiska terrorister och den "vanlige" arabiske medborgaren.

Då kanske det inte behövs ett Bibliskt eller Koraniskt mirakel för att förnuftsmässigt kunna tro. Eller som en ortodox rabbin i USA vid ett tillfälle lär ha sagt om att tro;

"Tro tvingar oss inte att svara på alla frågor. Vad tro tvingar oss till är att tro att det finns ett svar."

Något för oss alla att filosofera över.

Jonnie Häggkvist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons