Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Vad gäller på Högakustenbron?

+
Läs senare
Insändare

Vad gäller på Högakustenbron?

Vad gäller egentligen på Högakustenbron, Vägverket?

Efter att under hela hösten ha sett en hel del tillbud i trafiken på E4, sträckan Överdal-Högakustenbron, vill jag ställa några konkreta frågor till ansvariga på Vägverket.

I höstas, i samband med att mitträcken skulle monteras, gjordes en "hyvling" av vissa kantlinjer. Ingen kunde väl tro att dessa gropar skulle få vara kvar efter färdigställandet av mitträcket. Det borde ha varit bra mycket smartare att låta bilarna nöta ner markeringarna än att som nu ha dessa bedrövliga gropar.

Är det tänkt att de alltid skall vara så här eller räknar Vägverket med att groparna skall "självfyllas"? I sin nuvarande form utgör de ett betydande orosmoment i form av skakningar och missljud. Dessutom samlas det ju vatten också i groparna.

Med dagens ihärdiga saltning är det väl i alla fall inte troligt att de hinner frysa till och orsaka halka.

Varför har man valt att göra på detta sätt?

Precis norr om Överdalsavfarten börjar den tvåfiliga vägen. Dock upphör inte omkörningsförbudet förrän några hundra meter längre norrut enligt skyltningen. Vad gäller här? Får man inte köra om här, eller räknas det inte som omkörning, i lagens mening, när vägen är tvåfilig? Dagligen ser man att båda filerna används direkt där E 4 vidgar sig.

Hur tolkar man vägmarkeringarna på Högakustenbron? Är det två filer i båda riktningarna eller skall den högra filen bara räknas som en "nödfil"? I nuläget uppfattar nog de flesta bilister det som tvåfilig väg. Då dyker ett stort problem upp i slutet av bron när E 4 plötsligt krymper till bara en fil. Den sträcka man åkt före bron, både från söder resp norr, varnas det 400 meter för avsmalning så att man i god tid kan avsluta eventuell omkörning. Här kommer avsmalningen helt oförberett. Här har jag under hela hösten sett mer eller mindre allvarliga incidenter på grund av detta. Man behöver inte stå länge, vid uppfarten till hotellet, för att förstå vad jag menar.

Jag har funderat en del runt detta och försökt att tolka vägmarkeringarna utan att bli mycket klokare. Vad gäller egentligen? Skall bron räknas som tvåfilig, borde väl även här finnas en förvarning av avsmalnande väg? Om den inte skall räknas som tvåfilig borde väl detta visas tydligare med markeringar på något sätt.

Björn Vik

Härnösand

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons