Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Slopa hemspråksundervisningen

Insändare

Slopa hemspråksundervisningen

Varje svensk skolelev som har en eller två vårdnadshavare med annat språk än svenska som modersmål, har rätt till betald hemspråksundervisning av oss skattebetalare.

Kriteriet för hemspråk är att det ska utgöra ett umgängesspråk i hemmet. Dessa elever har möjlighet att från förskolan upp till gymnasienivå erhålla undervisning, där de även får betyg. Förutom hemspråk kan eleven få extra stöd i svenska samt vanlig hemspråksundervisning. All denna undervisning ska ske antingen på bekostnad av andra lektioner eller under annan dagtid (jämför håltimmar). Beroende på hur många elever som har gemensamt språk och tillgången till språklärare, kan undervisningen vara en grupp om cirka fem elever (även annat antal elever är vanliga) med 60 minuters undervisning/vecka alternativt 2x40 min/vecka. Detta gör elevgrupp och språklärare upp om. Kravet för att få vara lärare i hemspråk är att man ska vara så kallad "lämplig språklärare" med krav på pedagogik och ha kulturella kunskaper med ena foten i hemspråket och det andra i svenskan.

Det finns många som irriterar sig över detta med hemspråk, på grund av att det i grunden är ett systemfel. Eftersom eleven får betyg i hemspråk, blir det naturligtvis en fördel i förhållande till dessa som inte har det. I regel är eleven duktig på detta språk och kan därmed erhålla ett bra betyg. I det fall eleven inte skulle vara bra i språket, kan denne välja att inte erhålla den undervisningen. En sådan valmöjlighet står inte de övriga med svenska som modersmål inför. Ett annat systemfel är att kravet på lämpliga lärare kan te sig något flyktigt i vissa fall. Vi har bland annat hört om en afrikansk mamma som hade sina egna barn i swahili. Vad ger det för rim och reson vid betygsättningen?

Förvisso har reglerna stramats åt, men missförhållandena finns där ändå. Det finns exempelvis elever som pendlar mellan Timrå och Sundsvall för att få en timmas undervisning. Den största irritationen över hemspråket är dock den finansiella, eftersom vi skattebetalare måste betala för detta. Nu säger inte jag att vi ska slopa hemspråket omedelbart. Dock önskar jag att om man nu måste ha hemspråk, kan man göra det i hemmet eller via invandrarföreningar. Jag menar, hur mycket nationalekonomi ligger det i att en mamma ska bege sig till skolan för att lära sina barn hemspråket på skattebetalarnas bekostnad? Sådant ska ju i så fall ske i hemmet! Undvik systemfelen genom att slopa hemspråket och låt i stället invandrarbarnen assimileras in i det svenska samhället.

Jag tror att assimilation går lättare om man kan ett språk helbra än två språk halvbra.

Jonas Dahlgren (m)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons