Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Ska järnvägsgodset flyttas till vägarna?

/
Insändare

Regeringen med Miljöpartiet vill hellre att skogsprodukter körs på landsväg i stället för på järnväg. Ett tåg är lika med 20 timmerbilar. Hur kan detta få förekomma när vi har ett styre i landet som pratar miljö? Är det så att järnvägsgodset ska flyttas till vägarna?

Mindre tågåkerier är utestängda från att frakta gods på järnväg. På grund av stora kostnader att montera in den lokutrustning som behövs för att köra på järnvägssträckor som har det nya signalsystemet ERTMS kan inte de mindre bolagen vara med att konkurrera. Det innebär att statliga tågbolag har fördelar och konkurrensen blir åsidosatt.

Inlandsbanans tåg med skogsråvara från Backe till Husum går numera med bil på landsväg. Det är ett resultat av införandet av nytt säkerhetssystem på Botniabanan. De mindre tågbolagen borde få någon form av kompensation för installation av den utrustning som är nödvändig för att köra på järnvägar med ERTMS-systemet.

Nu körs i alla fall dessa timmerlass på väg med vad det innebär av utsläpp och risker på vägarna. För några dagar sedan hamnade en timmerbil i diket utanför Näsåker. Inlandsbanan AB lägger ner ett stort arbete på att få sina diesellok miljöanpassade. Man testar bland annat det förnyelsebara bränslet RME. Arbete och kostnader läggs ner för att kunna erbjuda näringslivet i inlandet bra transporter. Det stora tågbolagen kör ju bara längs huvudbanorna. Det behövs även mindre bolag som fraktar gods längs bibanor och tvärbanor.

■■ För att skriva en egen insändare, klicka här.

Har du också något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons