Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sanningen om Botniabanan

+
Läs senare
Insändare

S ignaturen Undrande i ÖA har uppfattat motsägelsefulla budskap om Botniabanan och undrar vad som är sanning.
Undrande har läst att det är bra att stationen ligger centralt och lättillgänglig samtidigt som det inte är bra att järnvägen går genom stan.
Svar: För att få en väl fungerande persontrafik är det viktigt med ett centralt stationsläge. Samtidigt måste god stadsmiljö och hög säkerhet tillgodoses. Planeringen handlar om att väga samman alla faktorer och hitta den bästa helhetslösningen. I Örnsköldsvik har flera års planering för Botniabanan utmynnat i ett centralt läge på Varvsbergets sluttning. Fördelarna med detta centrala läge har bedömts vara avsevärt större än de nackdelar som uppstår. Regeringen har också i sin miljöprövning gett klartecken för denna sträckning.

UNDRANDE FRÅGAR också om man kommer att kunna pendla mellan Örnsköldsvik och Sundsvall i söder och Umeå i norr samt om det kommer att finnas några jobb att pendla till.
Svar: Botniabanan byggs för att skapa bättre förutsättningar för folk att kunna bo, studera och arbeta. Det kommer att vara smidigt att pendla till och från Örnsköldsvik, såväl norrut som söderut. I Örnsköldsvik finns ca 25 000 jobb. Ser man på hela regionen Örnsköldsvik-Umeå så finns det cirka 80 000 jobb på en arbetsmarknad som har betydligt större bredd. Ju fler jobb och ju mer utbildning man kan nå med dagspendling, desto fler blir möjligheterna och desto intressantare blir det att bosätta sig i området. Det stärker hela regionen och ger utvecklingsmöjligheter. Detta talar för att det kommer att finnas fler jobb i den här regionen i framtiden, jämfört med idag.

UNDRANDE SKRIVER att det mest kommer att vara godstransporter och har fått uppgifter om att det kommer att gå allt mellan 10 och 100 tåg per dygn.
Svar: Botniabanan planeras för både persontrafik och godstrafik.
De bedömningar som gjorts visar att ca 50 tåg kommer att passera Örnsköldsvik varje dygn. Drygt hälften av dem persontåg.


JAN BERGMAN/INFORMATIONSCHEF PROJEKT BOTNIABANAN

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons