Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risken att färdas på våra landsvägar

Annons
Risken att färdas på våra landsvägar

Frågan har blivit aktuell efter den tragiska trafikolyckan i Indal för några dagar sedan.

Den väg jag syftar på är väg 331. Jag bor i Viksjö och har tidigare cyklat ganska ofta efter nämnda väg från Viksjö norrut mot Graninge. Vägen renoverades för något tiotal år sedan. Vid dessa arbeten gjordes dikena djupare och för att få lämplig lutning på kanterna inräknade man på vägbredden så att den blev smalare.

Väg 331 är en tungt belastad väg med framför allt virkestransporter, men även med tunga långtradare. Är man ute med cykel och får möte med en stor tung bil har man inte många decimeter att vingla på. Samtidigt kan det ju även bli aktuellt med en omkörning.

Vad som framför allt gjort mig föranlåten att skriva dessa rader är att vägen sedan några år är skyltad som Sverigeled för cyklister. Då borde den ju haft cykelbana!

Jag har varit ute på en del cykelturer även denna sommar, men risken är allt för stor att råka ut för en olycka. Jag vet att i Graninge är det några som hamnat i diket och skadat sig.

Låt mig till sist tycka till lite: När man förbättrar en väg som är dålig borde man ju göra den bredare och inte tvärtom.

Lars Bolin

Viksjö

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons