Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rektorn ignorerar oss

Insändare

Annons
Rektorn ignorerar oss

Till Uno Speijer, rektor på Vallaskolan:

Jorden anropar! I alla fall några besvikna elever som förgäves försöker få rektorn att ta oss med andra synpunkter på allvar.

Vi tycker att du, Uno Speijer, rent ut sagt ignorerar våra åsikter. Du hänvisar bara till LPO-94 när vi har negativa åsikter om det nya skolsystemet som införts på Vallaskolan.

LPO-94 säger inte att detta är det enda sättet att jobba på, vilket du verkar tro. Du säger att man måste ändra på lagen om man vill arbeta i annat system, vilket absolut inte stämmer. Det står inte att det är ett måste för alla skolor att jobba i just detta system. Det vi menar är att det finns betydligt fler alternativ än detta. Det har blivit mycket mera stressigt för oss elever.

Ska man behöva ägna hela helgerna och kvällarna åt skolarbete? För det är just så det har blivit.

I princip alla lärare har sagt att vi måste jobba på projekttiden för att hinna med i deras ämnen, därpå har vi våra projektarbeten som måste bli klara. Eftersom vi bara har en enda(!) idrottstimme i veckan måste vi också ta det på projekttiden om vi vill röra på oss. Som ni ser så räcker inte tiden till och vi måste använda helgerna som skoltid. Detta leder till stress och illamående på grund av att helgerna går åt till skolarbete och inte att vila upp sig. Ska det vara så?

Nu kommer vi fram till det värsta. Precis när skolan började samlade du ihop alla dina elever till ett informationsmöte där du håller föredrag om hur demokratiskt detta är, när det är du och ett fåtal lärare som infört detta på ett diktatoriskt sätt. Elever eller föräldrar har inte fått tycka till. Detta kallar du demokrati.

Har du gjort några undersökningar som visar vad eleverna tycker om detta? Inte vad vi märkt i alla fall! Du pratade också om hur man med minutscheman gick från lektion till lektion fast egentligen är det så att man nu går från lektion till lektion eftersom man högst har tio minutersraster mellan varje lektion, bortsett från lunchen.

Dessutom sa du att det skulle bli större frihet inom skolarbetet, fast egentligen har det blivit mindre frihet, på grund av att lärarna måste lägga upp lektionerna själva för att ska hinna med allt arbete.

En elev tog sig friheten att själv utföra en demokratisk undersökning. Självklart hade rektorn en kommentar om detta. Han tar in eleven på sitt kontor och med tydliga ord säger han att detta är anarki. Vilket betyder upplösning av samhällsordning, laglöshet och total oreda.

Är det verkligen en upplösning av samhällsordningen om man gör en demokratisk undersökning bland elever, i stället för att självmant bestämma utan att ens se hur populärt det är bland andra än sig själv?

Vi tycker att föräldrarna och främst politikerna, det vill säga BKU-nämnden, borde agera mer än de gjort och ta en tankeställare om vad som egentligen händer på skolan. Detta är självklart vad vi själva tycker men vad vi har märkt av åsikter av andra elever på skolan så har det minst sagt varit negativa!

18 elever i 8D

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons