Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Procentrelaterade betyg det bästa

Insändare

Annons

När det nya målrelaterade betygssystemet infördes hösten 1994 jobbade jag som engelsklärare på Komvux. Vi kände det väl lite till mans som om vi famlade oss fram i mörkret. Vad betydde godkänt om man ville ha en exakt definition? Vi hade en hel del diskussioner, både i gruppsamtal arrangerade av skolan och mer informellt i lärarrummet. När jag nu läser att 80 procent av Ö-viks grundskoleelever klarat godkänt verkar det som mörkret lyft och godkänd-nivån är ganska väldefinierad.

Jag skulle vilja lyfta fram minnet från de ångestladdade timmar när betyg skulle sättas och valet stod mellan godkänd och väl godkänd. Precis som 3:an, var betyget godkänt stort. Och det fanns aldrig någon möjlighet att belöna en elev som låg och guppade alldeles under väl godkänt. Det blev bara godkänt, precis som för den elev som just klamrat sig över godkänt-strecket.

När jag själv läste på University of South Africa fick vi alltid ett slutbetyg i procent. Över 50 procent var godkänt och över 74 procent var mycket väl godkänt. När jag så fick 73 procent på sista
filosofiprovet var jag naturligtvis besviken, men jag kände ändå att jag belönats för mödan, för jag visste precis var jag låg.

Vi har ett liknande system där jag nu jobbar. Jag kan berätta för mina elever i engelska att fast de fått C, ligger de kring 72 procent, och jag ser att de ändå kan känna sig nöjda. Jag önskar att den möjligheten funnits när jag jobbade på Komvux.


BJÖRN CANDEL

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons