Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prästkandidaten: Går utmärkt att vara bibeltrogen och säga ja till HBTQ-relationer

Annons

Säg ja och var positiv till HBTQ. Den inställningen kommer att stärkas om vi studerar Bibeln. Det säger prästkandidaten Björn Westerlund i den här insändaren.

Svar till Tomas Lundgrens insändare Kyrkan har förlorat riktningen – regnbågsmässa är fel väg publicerad 4 december.

Jag blir oerhört ledsen av att läsa din artikel Thomas, den andas så mycket fördömelse. Jag är rädd att du görs till språkrör för kristna. På frukten känner man trädet och jag tycker att den frukt du bär fram luktar unket. Den nåd du pratar om har jag svårt att få ihop med det du skriver och med den Kristus som jag lärt känna genom Bibeln.

Jag är själv kristen och ser Jesus Kristus som min frälsare och Herre. Men du och jag verkar ha landat väldigt olika i hur vi tolkar vissa bibelverser. Du verkar förfäkta tolkningen att det bibeln talar om är ett fördömande av HBTQ-personer. Bibeln är väldigt viktig för mig och jag tror att den även är det för dig.

Därför tror jag fröet till förändrad och bejakande syn på HBTQ-personer kommer att stärkas om vi studerar Bibeln.

Vi kristna har förföljt judar under århundraden. Även då med tvärsäkra bibeltolkningar från tunga företrädare (Augustinus och Luther för att nämna två "kändisar") som stod bakom, ibland eldande på och möjliggjorde förföljelserna. Till slut vågade större delen av kyrkan ompröva sin tolkning i detta. På liknande sätt har Kyrkan länge pratat som om tolkningarna gällande homosexualitet är lika given och otvetydlig.

För Plus-kunder: Örnsköldsviks kyrka bjöd in till regnbågsmässa: "Det handlar om att skicka en signal"

Jag hävdar med bestämdhet att så inte alls är fallet. Det går utmärkt att vara bibeltrogen och fullt ut bejaka samkönade relationer och då även genom att gå in på djupet med de texter som oftast slentrianmässigt används för att fördömda. Om man ändå väljer ett fördömande förhållningssätt, tolkning, bör du, enligt mig, vara bergsäker på att det är frälsningsavgörande och att det inte ens finns utrymme för annan tolkning.

Om man med sin tolkning medverkar till att driva människor i exil, självmord, att inte fullt ut välkomnas i våra sammanhang etcetera bör man vara säker på sin sak.

Man får ta ansvar för den tolkning man står för.

"Hellre fria än fälla" pratar vi om i rättsfrågor (vilken jag tror är inspirerad från kristet tänkande), i vissa teologiska frågor får jag ibland känslan av att många tyvärr ser det tvärtom. Om nu inte HBTQ är en synd enligt Bibeln så bör dina ord om omvändelse landa hos de kristna som fördömer i stället. Pröva gärna tanken i bön och Bibelläsning.

PS. Eftersom du verkar läsa nya testamentet på koinegrekiska så vet du säkert redan att orden kan ha många olika betydelser och då även ἡ ἐκκλήσια (he ecklesia). Just ordet kyrka brukar vad jag vet härledas ur κυρίου οἰκού (kyrio oiko) det vill säga Herrens hus. 

Björn Westerlund,

prästkandidat

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook.

Läs också: "Politik handlar om allas människovärde – Övik Pride är ett nödvändigt steg åt rätt håll"

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons