Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oppositionsråd och företagare: "I Örnsköldsvik är inte flyget något givet – men livsviktigt för lokala näringslivet"

/
  • En flygskatt kan bli problematisk för företagen i Örnsköldsvik, menar insändarskribenterna.

Annons

Svar på ”Miljöpartiet: "Inför en klimatskatt på flyget – det vore bra för Norrland och världen”, Ordet fritt 7 augusti.

Göran Hådén (MP) anser att en flygskatt vore bra för Norrland och passar på att förklara att flyget borde beskattas oavsett bränsle. Av Hådéns idé att flyg ska beskattas, oavsett bränsle, förstår vi att förslaget inte är till för att förbättra miljön.

Vad framtiden utlovar är svårt att spekulera i, men om vi tittar på bilar som länge varit i totalt grepp av diesel eller bensin, finns det nu faktiskt elbilar.

Det görs inom flyget försök med biobränsle och det görs innovationer på alla fronter.

Miljö är ett av de stora innovationsområdena inom teknik. Göran Hådén och Miljöpartiet vill alltså ha en särskild skatt för flygplan, även om de flyger på helt förnyelsebart bränsle. Vi behöver också fundera på vad en flygskatt innebär för flygbolagen, jämfört med exempelvis en skatt på bränslet.

■■ För fler insändare, klicka här.

Om man betalar en skatt för att befinna sig i luften, vilket flygskatten är menad att vara, kan man som flygbolag inte påverka detta annat än med att sluta flyga.

Man kan i dag välja att använda de små marginaler man har inom flyget till att investera i modernare och mindre klimatnegativa flygplan.

Flygbolaget kan också förbättra de plan man redan har, exempelvis med bränslesparande vingspetsar. Med en flygskatt straffas de som gör dessa satsningar, precis lika som flygbolag som inte gör det.

I Örnsköldsvik utgör flyget en viktig faktor för företagandet. Vi är inte ovana vid nedläggningar av flyglinjer. Vi behöver vara medvetna om att flyg från Gideå inte är något självklart.

En skatt som riktar sig mot flyg kommer innebära att företagen i Örnsköldsvik behöver ta den kostnaden. Det är något som kan vara problematiskt om man konkurrerar mot företag i Stockholm eller andra platser, som behöver göra mycket färre flygresor.

Kanske blir det till sist så att man flyttar verksamheten dit där kunderna finns. Det är inte en hållbar utveckling för Örnsköldsviks näringsliv.

Magnus Bråth

Företagare

Anna-Britta Åkerlind

Oppositionsråd (C) Örnsköldsvik

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons