Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Integrera storflygplats med Botniabanan

+
Läs senare
Insändare

Att Botniabanan projekteras och byggs är utan tvekan en milstolpe i vår framtida kommunikation. Den kommer att föra oss norrlänningar närmare varandra, men också närmare södra Sverige.

Men i all hast verkar politiker och beslutsfattare antingen ha ignorerat, eller inte lyckats driva igenom, en mycket viktig fråga, nämligen den om en internationell storflygplats belägen mellan Umeå och Örnsköldsvik, till exempel i Nordmaling.

Umeå kommun envisas med att behålla sin centralt belägna flygplats, som i många år hållits vid liv genom av regeringen utfärdade dispenser. Hur länge ska Umeborna acceptera kommersiellt flyg över centrala stan som, om olyckan är framme, skulle kunna ställa till med en oerhörd katastrof för många som bor i och omkring centralorten?

De senaste 20 åren har näringslivet i både Umeå och Örnsköldsvik förändrats radikalt, för att inte nämna Mitthögskolan och Umeå Universitet vars verksamhet ständigt växer och riktar sin verksamhet mot den internationella marknaden.

Hur länge ska vi Örnsköldsviksbor acceptera att en flygbiljett mellan Örnsköldsvik och Stockholm kostar dubbelt så mycket som en biljett mellan Stockholm och London?
Blickar vi ytterligare 20 år framåt i tiden är det inte svårt att räkna ut att behovet av lufttransport kommer att bli enormt - den förväntas växa med sju procent per år bara de kommande tio åren.
Varken Umeås eller Örnsköldsviks flygplats kan bli utrustade för det behovet på ett samhällsekonomiskt fördelaktigt sätt.

Umeås flygplats framtid, sett i ett längre perspektiv, är mycket oviss.
Miljökoncessioner och samhällsekonomiska krav förändras i takt med att vår omvärld förändras och Umeå kan helt plötsligt befinna sig i en situation där man blir i akut behov av en alternativ lösning.

Örnsköldsviks näringsliv, som till stor del har internationell karaktär, är beroende av en flygplats, dels för att vara i kontakt med huvudstaden men också för att komma vidare ut i världen. Höga biljettpriser och allt färre avgångar, kombinerat med Luftfartsverkets ovilja att investera i vår flygplats, gör situationen ohållbar i längden.
Klart är, att en sammanslagning av Umeås och Örnsköldsviks flygplats skulle få en positiv effekt på biljettpriserna, samt att antalet avgångar skulle öka. Vi skulle också få en marknad för internationell flygtrafik, som skulle gynna företagandet.

Naturligtvis är det en gigantisk investering, som inte kommer att betala igen sig på kort sikt, men i ett längre perspektiv kommer samhället, flygbolagen och vi konsumenter att vinna på en gemensam stor-flygplats.

Alla skulle bli vinnare och vad kan man mer begära? Ännu mer anmärkningsvärt är att det är så tyst i den här frågan.

Tänk Er den optimala lösningen där Botniabanan går igenom den tänkta storflygplatsen, med en perrong under terminalen. Man promenerar till resecentret och checkar in på flyget samtidigt som man löser biljetten till tåget. En kvart senare sitter man och väntar på att få gå ombord på flyget.

Tyvärr är det nog för sent att åstadkomma det nu. Det är sorgligt att våra kommunala företrädare (i Umeå såväl som i Örnsköldsvik) låtit denna möjlighet glida oss ur händerna.
En lösning blir, som det ser ut idag, endast en nödlösning. Jag tycker vi som bor och verkar i den här delen av landet förtjänar bättre än så. Politiker och beslutsfattare, välj stoltheten nu och lös den här frågan innan tåget går. Annars kan den stolthet Ni har idag bli vår framtida olycka.

JAN NYGREN

Har du också något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons