Flygskatt ett måste för klimatet

Insändare

Anna Wilson vid intresseorganisationen Svenskt flyg skriver den 19/7 att utsläppen per flygpassagerare har minskat med 20 procent på tio år. Vidare menar hon att det svenska flyget är världsledande inom hållbart (!?) flyg och att en flygskatt riskerar att leda till ökade utsläpp.

Enligt en doktorsavhandling vid KTH har utrikestrafiken till och från Sverige ökat med 300 procent sedan 1980. Idag är flyget en av de snabbast växande utsläppskällorna. Teknikutveckling och effektivisering klarar inte av att kompensera utsläppsökningar som följer av att människor flyger allt mer.

Utsläppen av växthusgaser från flyget ökar. Enligt professor Stefan Gössling vid Lunds universitet beräknas antalet flygpassagerare stiga med nästan 5 procent per år fram till 2030. Eftersom effektiviseringen hittills legat på 1,5 procent per år innebär det en faktisk ökning av utsläppsvolymerna på omkring 3 procent årligen.

Det effektivaste sättet att minska flygandet är att göra det så dyrt att färre människor väljer att ta flyget. Därför bör Sverige göra som Storbritannien gjorde 2010 och införa en nationell flygskatt.

Sedan årsskiftet omfattas även flyget av ett europeiskt handelssystem med utsläppsrätter. Det är bra men innebär inte tillräckliga utsläppsminskningar

Prognoser visar att inom tio år orsakar svenskarnas flygresor större klimatpåverkan än biltrafiken. En flygskatt innebär också en lättnad för konkurrensutsatt industri, eftersom det minskar flygets efterfrågan på utsläppsrätter. Därför är en svensk flygskatt rätt även ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Reseforskare har konstaterat att de flesta människor inte tänker på klimateffekterna när de väljer semesterresa. Men det är inte heller rimligt att överlåta ansvaret för flygets miljöpåverkan på konsumenterna. Det är politikernas uppgift att ta ett konkret miljöansvar.

Om Sverige inför en konsumtionsskatt på flygresor kan fler länder följa efter. Enligt den kinesiska forskaren Dale Wen är det lättare att få med andra stora utsläpparländer, som Kina, genom att mindre länder går före. Det är därför viktigt att Sverige tar ledarrollen i detta internationella klimatarbete.

Jonas Paulsson (MP)

Talesperson för klimataktion och initiativtagare till Köttfri måndag och flygskatt.nu

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Dela
  • +1 Intressant!