Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farligt beteende i trafiken

Annons
Farligt beteende i trafiken

Har trafikpoliserna försvunnit helt? Det är en fråga man ställer sig när man färdas efter våra vägar i länet. Jag har färdats riksväg 90 mellan Kramfors och Sollefteå fyra dagar i veckan tur och retur i ett och ett halvt år. Mesta delen har skett på förmiddagen. Under den tiden har jag inte sett till någon poliskontroll eller fartkontroll.

Sträckan mellan Bollstabruk och Hällsjö är ju begränsad till 70 km/tim. Håller man den farten känner man sig som ett hinder i trafiken. Jag har många gånger känt stor oro när jag blivit upphunnen av så kallade yrkesförare i sina stora timmerbilar och bussar som sedan legat klistrade 2 till 3 meter bakom min bil.

Kan man inte respektera en hastighetsbegränsning är man absolut ingen yrkesförare heller.

En annan yrkesgrupp är bland annat ett taxiföretag från Sollefteå som med sina minibussar kommer susande i 85-90 km/tim på denna 70-sträcka, också vad man kallar yrkesförare. Antagligen brister det i planeringen av körtiderna.

Yrkesförare skall väl kunna sitt yrke, även trafikregler? Hastighetsbegränsningar kan väl diskuteras, men man får väl förmoda att det finns en anledning till dem och det är inte upp till var och en att avgöra om de är riktiga eller ej.

Jag vill inte lasta polisen för trafikanternas dåliga beteende, men det skulle vara bra om lite mer resurser kunde sättas in eftersom trafikanterna inte själva kan ta ansvar. Innan en stor olycka händer.

Det kanske är mig det är fel på som inte rättar mig efter trafikrytmen, även om den blir 80-90 km/tim på en 70-väg. Jag har kört 41 år utan incident, kan hända beroende på att jag håller mig till gällande lagstiftning.

Jag var till Härnösand häromdagen och det pågår vägarbete mellan Veda och Härnösand på E4. Det känns skönt att man inte är vägarbetare! Jag höll den hastighetsbegränsning som var skyltad, vilken bilkö det blev bakom mig! Nu fanns det inga möjligheter till omkörning så det blev många som fick lov att hålla hastigheten nere till den tillåtna.

Ett annat olagligt och farligt beteende är omkörning trots mötande trafik. Tack gode Gud att det finns vakna och observanta mötande.

Så till sist i mitt gnällande kan jag se att det blivit allt vanligare med bilar som har olagliga fyra halvljus, alltså halvljus plus dimljus eller spoilerljus. Det förekommer även bland så kallade yrkesförare. De har hela fronten upplyst med diverse lampor. Stor och stark, eller? Är det ett höghus man möter? Kanske de bara har glömt att göra säkerhetskontroll före avfärd? Jag tror inte de känner sig så stora och starka efter kollision med en personbil.

Kanske är jag en gnällspik och besserwisser, men hur skulle samhället fungera om alla lagar och förordningar skulle ignoreras lika mycket som det ignoreras i trafiken? Jo, samma kaos och oväntade dödsfall.

Trevlig färd utan stress.

Stig Wikström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons