Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dra E4:an utanför stan

Insändare

Annons

Stort ansvar vilar på alla som har med trafiken att göra. Den senaste olyckan i rondellen är lika mycket ett bevis på den hets som råder i dagens kommersiella konkurrenssamhälle, som på den
eftersatta trafikplaneringen.
Troligen tänker inte alla stadsbor på det orimliga i den trafikström vi har rakt genom stan. Bor man så till att genomfarts-trafiken kan studeras på nära håll, blir förvåningen än större över att inge värre olyckor inträffar. Långa, höga, tunga transporter av alla slag dundrar ideligen förbi i farter som överstiger de tillåtna för att om möjligt klara sig igenom när det är grönt. E4:an genom stan är en stor
trafikfara, men ingenting nämns till förändringar trots att trafiken ökar hela tiden. Ingen framtida planering tycks finnas för en annan dragning av genomfarten.

Tystnaden är total. Var finns aspekter på säkerheten, trevnaden och därmed miljön? Vem håller kontinuerlig koll på avgasutsläppen längs esplanaden? Däremot sparas ingen
energi på Botniabanans genomförande.

Vad kommer att hända när tunneln genom Varvsberget ska sprängas, när Alstigens alla hus ska jämnas med marken, när resecentrat ska byggas? Vilken väg ska då trafiken ta med de tusen och åter tusen lastbilar med sprängmassa, byggnadsbråte och material som ska forslas från och till? Hur ska den vanliga trafiken kunna fungera? Kommer somrarnas turistekipage under byggnadstiden att tvingas vända vid Skuleberget och i Nordmaling? Vad ska inte kunna ske i rondellen, eller genom stads-
kärnan? Blir det över huvud taget möjligt för någon att färdas till
eller från Domsjöhållet eller Svedjeholmsvägen? Vilka planer finns?
I upplysningarna som ges finns inga konkreta svar annat än att, Det ska nog gå bra. (Sagt på Banverkets visningslokal när frågan ställdes.)

Att köra bil i centrala stan har också sina svårigheter. Planteringar, staket, häckar skymmer i gatukorsningarna, enkelriktningen skapar förvirring och under vissa tider råder trafikkaos när inga signaler reglerar trafikströmmen. Stan har blivit för liten, för snäv för dagens trafikflöde. Även av det skälet måste E4:an förpassas utanför stads-
kärnan.


GUNNAR FREDRIKSSON

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons