Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Botniabanan och Ådalsbanan - en helhet

Annons
Botniabanan och Ådalsbanan - en helhet

Beslutet att bygga Botniabanan ligger fast och arbetena pågår för fullt. Om några år när bansträckningen Nyland-Umeå är färdigställd kommer den att ha full snabbtågsstandard. Det är då viktigt att sträckningen Sundsvall-Nyland (Ådalsbanan) också har rustats upp så att även den har fått samma standard. Om inte det sker kommer vi när Botniabanan är färdigställd att finna att söder om Sundsvall samt från Nyland och norrut har vi snabbtågsstandard, men däremellan är banan undermålig. Standarden är så dålig att sedan en tid tillbaka är persontrafiken avstängd på sträckan Härnösand-Långsele på grund av att man inte kan garantera säkerheten för passagerarna. Det måste naturligtvis bli möjligt att köra snabbtåg hela vägen annars är det stor risk att projektet förfelas, och det vore synd, eftersom detta är en av de allra betydelsefullaste investeringarna som gjorts i vårt län.

Botniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan knyter samman vårt län och stora delar av norra Sverige med Stockholm. Det är oerhört viktigt bland annat ur regionalpolitisk synpunkt att en så betydelsefull del av kommunikationsnätet fungerar på ett tillfredsställande sätt. Om detta skall bli verklighet måste därför hela bansträckningen ges samma snabbtågsstandard. Det är då mycket förvånande att regeringen inte har avsatt medel i infrastrukturpropositionen för att rusta upp bandelen Sundsvall-Nyland. Det finns inte heller några pengar avsatta för att bygga bort den mycket besvärliga sträckningen genom centrala Sundsvall.

Det är viktigt att hela länet samlas till att med kraft driva frågan om att hela sträckningen skall ges samma snabbtågsstandard. Alla västernorrlänningar är betjänta av att projektet lyckas.

Lennart Bolander

Moderat kandidat till riksdagen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons