Annons
Annons
Annons

Bostadsanpassningen i Örnsköldsvik

Insändare

Beträffande utredningar/dokumentation i bostadsanpassningsärenden fungerar det enligt följande. Sjukvårdskunniga personer som till exempel arbetsterapeuter, sjukgymnaster, sjuksköterskor och läkare gör en medicinsk utredning och utfärdar intyg gällande respektive sökandes behov av åtgärder i sitt hem. De har specialkompetens att utföra denna typ av utredningar och intyg. Det kan handla om behov av att kunna ta sig in och ut ur sin bostad, kunna sköta sin hygien osv.

Kommunens handläggare har att bedöma om det intyg som till exempel arbetsterapeuten utfärdat är tillräckligt starkt skrivet för att hjälp skall beviljas och att åtgärden som personen ansöker om är bidragsberättigad. Håkan Olsson, socialchef, verkar anse att kommunen och handläggaren ytterligare skall utreda behovet av åtgärd.

Jag tycker att Håkan Olsson skall läsa på, lagen (1992:1574) om bostadsanpassningsbidrag samt Boverkets handbok med kommentarer. Där framgår tydligt vilka roller respektive person har. Att ytterligare utreda/dokumentera (förhala) ansökningar från personer som vill hem från sin sjukhusvistelse tänker jag ej medverka till även om förvaltningschefen anser detta. Han har haft möjlighet att följa upp ärenden som jag plockat fram till honom men detta har han undvikit. Det är ett oacceptabelt påhopp från honom att påstå att mina utredningar är omöjliga att följa. Allt finns dokumenterat i sökandens akt. Några andra direktiv för dokumentation har aldrig funnits.

Jan Domeij

Fd. bostadsanpassningshandläggare

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons