Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Behöver du hjälp? Var god vänta

+
Läs senare
Insändare

Behöver du hjälp? Var god vänta

"Välkommen till Landstinget Västernorrland och sjukvården i Örnsköldsvik, Sollefteå och Härnösand. Just nu är det många som ringer, men vi tar ditt samtal så fort vi hinner. Det är fortfarande upptaget, men..."

Har ni som bestämmer inom landstinget någonsin funderat över till vilka medmänniskor detta sägs? I vilken situation de befinner sig i, som försöker ringa om hjälp?

Själv hade jag kämpat ett par veckor och insett att nu måste jag försöka få hjälp. Jag ville inte ringa 112, för fullt så sjuk ansåg jag mig inte vara, utan jag väntade till måndag morgon. Darrig, kallsvettig och hostande satt jag väntande för att till slut bli kopplad till en "växel" närmare aktuell mottagning.

Nu efteråt funderar jag över, hur det blir för de som har en stor eller liten anhörig som kräks, yrar, faller, ropar - allt medan den som kallar på hjälp sitter väntande på att "det är fortfarande upptaget, men..." skall ta slut?

Varför var det inte så svårt förr, fram till 90-talet, att få komma fram till kunnig personal?

I mina öron och mitt förstånd blir dagens telefonelektroniska artigheter absurda, befängda, helt omdömeslösa. På 2000-talet verkar sunt förnuft och omtanke vara bortelektronifierade.

Hur långt kan invånare i ett land drivas, innan de enas i ett unisont: "Nu får det vara nog!"

Eller kanske ännu bättre, att landstingsråden vaknar upp och sinsemellan säger: "Hör ni, så här kan vi inte ha det! Vi måste sluta lyssna till lobbyister och marknadsförare och tänka på vad sjukvården var tänkt att användas till".

Med marknadsförare menas försäljare av alla de elektroniska utrustningar som nyskapas utan vare sig ekonomiska vinster eller förbättringar för människor - utan bara elektronik i sig.

Ack ja, eller... ?

Tant

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons