Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Att tillhandahålla tjänster

Insändare

Att tillhandahålla tjänster

Har ni märkt att ordet "tjänst" har förändrad innebörd. Förr var ordet tjänst förenat med begreppet "att stå till tjänst med" eller "att tjäna någon eller något". Numera betyder tjänst i de allra flesta sammanhang "att få förtjänst på" eller "att tjäna på någon eller något".

Posten och bankerna - med något undantag - är utmärkta företrädare för det nya tjänstebegreppet. Förr gjorde man kunden och samhället en tjänst genom att ta hand om kassaärenden, växla in pengar och fungera som en serviceinstans som vi alla kände förtroende för. Då hade man råd med det.

I dag tar man hand om kassaärenden, växlar in pengar och fungerar som en serviceinstans - men nu har man inte råd med det om inte kunden betalar. Naturligtvis skulle man kunna fortsätta som tidigare utan att ta betalt för varje penningtransaktion men då når man inte en vinstmaximering, som det så fint heter utan bara en servicemaximering med åtföljande respekt från kundens sida. Men i spelet mellan etik och ekonomi väger etiken lätt.

Så när vi nu också i framtiden "erbjuds tjänster" av olika slag är det viktigt att hela tiden kontrollera inte bara vad dessa tjänster ger utan också vad de kostar. Det är viktigt att komma ihåg att "stor stil ger men fin stil tar".

Själv brukar jag ordna begreppet tjänst i två huvudgrupper - gruppen G-tjänster och gruppen B-tjänster eller med andra ord gratistjänster respektive betaltjänster.

Ett faktum är att antalet erbjudna tjänster har ökat kraftigt bland annat genom it-boomen, men tyvärr inte därför att kunden behöver 15 nya spel, röststyrning, internetuppkoppling och tio andra "tjänster" utan för att säljaren vill suga ut mer pengar ur kunden. Därför är det naturligtvis B-tjänsterna som dominerar.

Bankernas service i form av nya tjänster har ökat - om man undantar de traditionella kassaärendena - men också här är dessa tjänster kopplade till avgifter på olika sätt av typen "skaffa Visa-kort så får du..." eller "placera Dina pengar här så får du tre gratismånader...."

Ibland undrar jag om alla dessa serviceutbud ska kallas tjänster. När livsmedelsaffären plockar in fyra nya ostsorter, inte kallar man det kundtjänster - åtminstone inte ännu... Där väljer och vrakar jag bland utbudet och känner att jag är i centrum. Och där finns dock en viss konkurrens.

Så är det på ostmarknaden. Men vilket val har jag på penningmarknaden? Om jag inte vill betala för att få ta hand om mina egna pengar, vart kan jag då gå? Konkurrensen är nästan obefintlig.

I dessa marknadsföringens tider vore det trevligt att få se en annonskampanj, där penningmarknadens aktörer går ut och listar upp sina G-tjänster, alltså tjänster som inte kostar något eller kräver någon förbindelse av något slag. Jag tror att det blir en billig annons.

Torsten J Lund

Forsse Herrgård, Långsele

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons