Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkoholen flödar i spalterna

Insändare

Annons
Alkoholen flödar i spalterna

Är alkoholkonsumtionen för låg i Sverige? Bör den stimuleras så att den ökar? Frågan blir aktuell när man iakttar den iver som massmedierna visar i att bredda alkoholkulturen genom gratis positiv exponering av vin och öl.

Redaktionerna vet att reklam för öl och vin ökar alkoholkonsumtionen. Slutsatsen blir att redaktionerna gärna motser en ökad alkoholkonsumtion och med sina spalter eller sin programtid vill ge sitt bidrag till en sådan utveckling.

I Sverige är det förbjudet med reklam för alkoholdrycker. Detta förbud, som riksdagen beslutat om, grundar sig på omtanke om folkhälsa och välfärd. Reklam är säljfrämjande. Med förbudet visade lagstiftarna i riksdagen sin insikt om att reklam för alkohol stimulerar till ökad alkoholkonsumtion, som i sin tur resulterar i ökade alkoholskador hos samhälle och individ.

Det är ett förbud som vin- och ölintressenterna inte behöver ha bekymmer för. Deras produkter får via massmedierna reklam så det riktigt rinner över. Tidningsspalterna och matprogrammen i TV och radio har blivit reklamplatser för vin och öl. Nu senast också i fredagsavsnittet av avslappningsprogrammet Go´kväll i TV.

Tidningsredaktionerna har annars generellt den attityden att det är platsbrist i spalterna, det är svårt att få rum för notiser om hänt och timat i bygderna. Men vin- och öl presentationerna brer ut sig med sin nonsensinformation, där experter lämnar långa utlåtanden om smaker, dofter, priser, de olika vinhusens historia och stamtavla och annat som hör denna knappologi till.

Inte ett ord om alkoholfria alternativ som mat- eller festdryck; den del av befolkningen som inte använder alkohol får inga råd. Några vinskribenter har okritiskt tagit till sig och publicerat vissa forskares teorier och rapporter om att vin är bra för hjärtat, utan den minsta fotnot om att andra forskare pekat på att dessa rön inte är entydiga eller bekräftade av flerårig vetenskaplig prövning och erfarenhet. Vinskribenterna vill ju så gärna tro på teorierna och har här ytterligare bränsle till sin vinpropaganda.

Denna vin- och ölpropaganda ökar i omfång. Det vittnar om en tendens, man ser ett tydligt mönster. Snart sagt varenda tidning och TV-kanal har städslat vin- och ölexperter som förmedlar sina åsikter.

Det är dags för redaktionerna att nyktra till. Att de börjar inse att den vin- och ölpropaganda de på detta sätt ger plats för är ett kraftfullt stöd för alkoholkulturen och medverkar till ökad alkoholkonsumtion. Intressena ljuger inte, har det sagts.

Vi uppmanar redaktionerna att hålla tillbaka alkoholintressena. Inslagen med vin och öl i spalter och program tillgodoser inte normalläsarnas eller -tittarnas intressen. Varje år dör 5000-6000 personer i vårt land av alkoholrelaterade orsaker, men till detta faktum skall fogas allt annat med alkohol som gemensam nämnare som tynger ned samhälle, familjer och individer. Det handlar om brottslighet, sjukvård och omhändertaganden, det handlar om trafikolyckor, misshandel, förstörd ekonomi... listan kan göras längre.

IOGT-NTO-föreningarna 132 i Härnösand,

1569 Endräkt i Nyland, Härnösand,

och 1676 Hoppet i Stigsjö

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons