Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svenskt Flyg: "Klimatskatt på flyg ett slag i luften – satsa på biobränsle och ny teknik"

Debatt

Annons

Göran Hådén (MP) målar i sin debattartikel upp bilden av hur en svensk flygskatt skulle minska de globala klimatstörande koldioxidutsläppen. Han hävdar till och med att flygskatten rentav är nödvändig för att rädda mänskligheten från undergång. Det kan låta alarmerande, men verkligheten är dock en helt annan.

Regeringens egen Flygskatteutredning kunde nämligen själv konstatera att den föreslagna flygskatten inte skulle ha någon betydande effekt på de svenska utsläppen – än mindre skulle den innebära minskade utsläpp globalt.

Utsläppen kan till och med öka med en flygskatt. Flyget skulle minska, men då till förmån för ökad bilism. Samtidigt väntas en del flyglinjer flyttas till närliggande länder utan flygskatt, och utsläppen följer med.

Utredningens förslag har därtill mött massiv kritik. Åtta av tio remissyttranden var negativa, däribland myndigheter, kommuner och landsting samt näringsliv. De senaste att ställa sig frågande till en flygskatt är Lagrådet, men allt detta verkar ha gått författaren helt förbi.

Göran Hådén (MP) är motsägelsefull. Han hyllar varmt vad den tekniska utvecklingen gjort för världen. Samtidigt skjuter han ner de tekniska framsteg som gjorts för att minska flygets klimatpåverkan. På 40 år har flyget blivit 70 procent mer bränsleeffektivt.

■■ För fler insändare, klicka här.

För varje ny flygplansmodell minskar utsläppen, samtidigt som vi dagligen fokuserar på utvecklingen av biobränslen. Istället för fortsatta satsningar på ny teknik anser han att en symbolisk punktskatt på flygresor är en långsiktig lösning på världens klimatutmaning.

Det är oroväckande. En svensk flygskatt, med marginell klimateffekt, skulle knappast lösa vår gemensamma klimatutmaning.

Det viktigaste för Göran Hådén (MP) verkar vara att vi ska sluta flyga i Sverige. Ett märkligt uttalande från en person bosatt i Norrland, där avstånden med bil är långa och där järnvägen inte räcker till.

En flygskatt vore bara dåligt för Norrland. Skatten spås leda till färre passagerare och avgångar med avvecklade flyglinjer och nedlagda flygplatser som följd. För Norrland väntar då minskad tillgänglighet, försämrad konkurrenskraft och utebliven regional tillväxt.

Vi i flygbranschen delar uppfattningen att klimatfrågan är en av vår tids viktigaste. Men att sätta krokben för utvecklingen inom flygbranschen, och samtidigt betunga resande med en straffskatt, är inte ett krafttag för miljön – det är ett slag i luften.

Ett krafttag innebär reella åtgärder för ett hållbart flyg i framtiden. Vi vill se internationella samarbeten och överenskommelser om ett hållbart flyg. Vi vill se investeringar i biobränsle, ny teknik och effektivare flygvägar. Så skapar vi hållbara transporter för framtiden.

Anna Wilson

Generalsekreterare Svenskt Flyg

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons