Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöpartiet: "Inför en klimatskatt på flyget – det vore bra för Norrland och världen"

/
  • ”Inför en klimatskatt på flyget”, skriver Miljöpartiets Göran Hådén i en debattartikel om klimatet.
Debatt

Annons

Trots alla problem har mänskligheten en fantastisk framtid inom räckhåll. Diskriminering och extrem fattigdom har minskat kraftigt. Ny teknik skapar möjligheter som vi förr inte ens kunde drömma om.

Samtidigt är alla framsteg beroende av att vi genast tar krafttag för miljön. Läget är att den 2 augusti, tidigare än någonsin, tog världens miljöbudget av förnybara resurser slut för i år, främst på grund av koldioxidutsläppen.

Hade alla levt som vi i Sverige, hade miljöbudgeten tagit slut redan i våras. Så varför inte mer krisdiskussion om det? Tänk om politiken skulle behandla ekonomin lika ansvarslöst. Tänk om finansministern skulle meddela att statsbudgeten tog slut redan nu i sommar, resten av året får vi låna och leva på kapitalet.

■■ LÄS OCKSÅ: "Overshoot Day redan 2 augusti i år – vi måste börja leva hållbarare och mer klimatsmart"

Förhoppningsvis kan det nya klimatpolitiska ramverket som Miljöpartiet drivit igenom leda till en rejäl skärpning. Men då måste också en mer konkret miljöpolitik bli verklighet.

Ett aktuellt exempel är flygskatten. Bland det mest miljöpåverkande vi gör är att flyga. Ändå är det i riksdagen bara Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som tycker att det överhuvudtaget ska finnas en flygskatt.

Flygskatten gör en skillnad motsvarande utsläppen från cirka 100 000 bensinbilar. I en Sifo-undersökning vill samtliga riksdagspartiers väljare ha en klimatskatt på flyget. Ändå är riksdagsmajoriteten Alliansen och Sverigedemokraterna emot. Men varför ska just flyget slippa skatt, när de som väljer bil, buss och motorcykel beskattas?

■■ För fler insändare, klicka här.

Det sägs att vi ska byta bränsle istället. Som om vi inte behöver en flygskatt oavsett bränsle. Produktionen av biobränsle skulle behöva flerdubblas för att räcka till flyget. Ju mer biobränsle till flyget, desto mindre biobränsle eller produktionsyta till annat viktigt.

Dessutom har flyget oavsett bränsle en stor klimatpåverkan på hög höjd i form av bland annat vattenånga och kväveoxider. Beräkningar vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, visar att även om allt svenskt flyg gick på biobränsle, skulle det ändå bara väga upp för den förväntade ökningen i resande fram till år 2030.

Oavsett bränsle måste vi alltså flyga mindre för att klara klimatmålen. Särskilt gäller det den rikaste tiondelen av världens befolkning, då de står för en stor del av flygresorna och totalt cirka hälften av mänsklighetens klimatpåverkan.

Mänsklighetens framtid står på spel. Då borde skärpt miljöpolitik som flygskatt vara självklart, som ett viktigt steg för en framtid där alla kan ha det bra. Som en del av världen gynnas då även Norrland.

Göran Hådén

Partistyrelseledamot (MP)

■■ Läs och kommentera insändare på Ordet fritts Facebooksida .

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons