Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Komagi i Benny Anderssons musikal

+
Läs senare
/
  • Benny Andersson, Kristina Lugn och Lars Rudolfsson står bakom Orionteaterns nya musikal.
  • Kristina Lugn, Lars Rudolfsson och Benny Andersson är trion bakom musikalen
  • Benny Andersson och Kristina Lugn skriver på en musikal tillsammans. I februari är det premiär för

Två jättestora kor förtrollade teaterchefen Lars Rudolfsson.
Kristina Lugn och Benny Andersson nappade på hans idé och i februari är det urpremiär för musikalen "Hjälp sökes" på Orionteatern i Stockholm.

Berättelsen om de två bönderna, bröder som ärvt föräldrarnas gård men som inte kommer överens och heller inte klarar av att kommunicera med varandra, växte fram ur en önskan att göra något med de två österrikiska simmentalkorna Ronja och Cindy.

– Jag fick se korna och drabbades. Att Kristina Lugn skriver känns självklart. Hon kan förvandla klichéer till något helt annat, hon kan vända på förväntningar på sitt eget handfasta sätt. Hon är uppfinnare och poet, berättar Lars Rudolfsson.

Med "Hjälp sökes" fortsätter teaterchefen och regissören Lars Rudolfsson sitt samarbete med djurdressören Suzanne Berdino; de har gjort flera framgångsrika djurföreställningar tillsammans, en sorts cirkus med en helt egen ton.

Den på ett sätt handfasta historien, om bönderna som annonserar efter någon som kan styra upp deras tillvaro, kräver någon som kan skapa en poetisk värld, resonerar Lars Rudolfsson.

– Det är inte Åsa-Nisse, betonar Benny Andersson:

– Det här är två moderna grabbar på en uppländsk gård nära både den akademiska och den kulturella världen.

Han och Kristina Lugn har en gemensam historia som rymmer både "Mio min Mio" och en Svensktoppshit. Den här gången skriver Benny Andersson musiken först, och hon fick dessutom berättelsens ramar av Lars Rudolfsson, en ovanlig arbetsordning för en författare.

– Ett tag kände jag mig orolig, hur skulle jag hitta min röst? Men jag är poet, och försöker ge människorna ett språk, säger hon och fortsätter:

– Varför ska jag skriva en pjäs till om två ensamma som går runt Gardasjön och undrar om de ska ta livet av sig? Det är bra att få impulser från någon annan, här har jag en riktig story.

Det faktum att scenen intas av diverse djur har än så länge inte påverkat dem, men Benny Andersson är tacksam över det lilla formatet - en stor skillnad mot hans senaste musikal "Kristina från Duvemåla".

– Kommer det in en ko som väger ett ton på scenen så betyder det något. Det är svårt att förhålla sig till, men jag är tacksam över att bandet består av fem musiker. Det känns bra att kunna ta saker på uppstuds, säger Benny Andersson.

I ensemblen ingår - utöver tre skådespelare, djurdressören och fem musiker - två kor, två grisar, en get, en häst, tre hundar och fyra gäss. Repetitionerna börjar i december, och nu återstår en hel del arbete med både text och musik. Innan dess ska också djuren ha plockat upp ett och annat: gässen ska på något sätt lära sig vara tysta när skådespelarna sjunger och pratar, och korna ska lära sig bli mjölkade på låtsas.

– Gässen snattrar otroligt mycket, det blir nog den största utmaningen, säger Suzanne Berdino.

Elin Viksten /TT spektra

Annons
Annons
Annons