Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sagt på Frukoststudion: "Jag tror på Ö-vik – sälj mer"

"Framtidens försäljning – ett faktum 2016" var temat för onsdagens frukoststudio i Fjällräven Center. – Jag tror på Ö-vik – sälj mer, sa föreläsaren Hans Lindholm apropå den senaste tidens varselvåg.

Annons

* Fotnot: På grund av hjärnsläpp sägs det i filmklippet att frukoststudion hölls fredag 25 maj. Rätt dag ska förstås vara onsdag.

Ett hundratal personer samlades i Fjällräven Centers Victory Bar på onsdagsmorgonen för att frukostrera, mingla och lyssna på inbjudna gäster. Hela tillställningen kan du se här ovan – eller hoppa till valfri programpunkt.

Vid 4.15 hälsar moderatorn Anders Eriksson, Handelskammaren, Hans Lindblom välkommen. Lindholm, ursprungligen från Liden, är bland annat lärare på IHM Business School, föreläsare och entreprenör. Hans föreläsning handlade om hur den digitala utvecklingen och datadrivet beteende förändrat säljarens roll.

– För första gången under min 30-åriga karriär är det så att vi blir färre försäljare.

Han ger några talande exempel på den enorma utvecklingen som skett, och sker, inom it-området.

– Min bärbara dator har mer datorkraft än vad som fanns i världen 1980, säger han.

Läs också: Tips och råd för att bli en framgångsrik företagare

Hans Lindblom.

I dag är halva världen uppkopplad och det ger nya möjligheter till försäljning. Att beställa en bil online är inget uppseendeväckande längre.

– Vad ska bilförsäljaren göra då? Vad ska han hjälpa er med? frågar Lindholm församlingen och svarar:

– Jo, känslan.

På 90-talet var det säljartypen "relationsbyggaren" som var framgångsrikast, berättar han, men nu är det "challengern"

– För kunden vet ju redan vad vi kan leverera och därför måste vi förstå deras verksamhet inom vårt område på ett sätt som är bättre. Man löser inte bara kundens problem utan man utvecklar dem.

Han sammanfattar:

– I en värld där informationen är så lättillgänglig blir försäljningen endera transaktionsbetonad och sker på nätet, eller så måste man ha en väldigt djup kompetens inom sitt område.

Hans Lindholm och Ann-Sofie Hellgren.

25.45 in i sändningen tar Ann-Sofie Hellgren plats i morgonsoffan. Hon är delägare till företaget Exero som verkar i Önskan, "förort" till Skorped, där i dag fem heltidanställda tillverkar bland annat hydrauliska vibratorer. Du möter henne också i en intervju vid 47.10.

– Sociala medier har ju en väldig slagkraft. Under två dagar på en lastbilsmässa hade vi 90 000 visningar på en liten film. I vår bransch gör du inte jättemånga affärer på 90 000 visningar utan det krävs ju fortfarande kundbesök, mässor, branschtidningar och liknande. Man måste finnas i alla forum, säger hon.

Läs också: 150 Ö-viksföretagare var på plats i Frukoststudion

En förutsättning är dock bra uppkoppling.

– Täckningen är inte alltid den bästa, det kan hända mer på den fronten, säger Ann-Sofie Hellgren som annars inte ser några nackdelar att driva företaget i glesbygden.

För Exeros del ser framtiden ljus ut, man tror mycket på USA-marknaden, men för andra företag i Örnsköldsvik är det desto dystrare. Framför allt handlar det om BAE och dess underleverantörer.

– Man får inte lita för mycket på hemmamarknaden utan måste investera i nya marknader och nya kunder, säger Hans Lindholm som nu åter tagit plats på scenen tillsammans med Anders Eriksson och Ann-Sofie Hellgren.

– Den stora utmaningen är räckvidden. Hur ska alla dessa duktiga företag nå ut på världsmarknaden? Man behöver samordna och ha säljbolag som lyfter ut produkterna och tjänsterna i världen.

Han avslutar ändå med en positiv uppmaning:

– Jag tror på Ö-vik – sälj mer!

Elin Westman och Maria Danielsson.

Sista programpunkten för dagen (40.50) är studenterna Maria Danielsson och Elin Westman som berättar hur det är att läsa till företagssäljare på Norrlands yrkeshögskola.

– Den viktigaste kursen vi läst tycker jag är interkulturell kommunikation, det kommer vi ha mycket nytta av i framtiden, säger Maria Danielsson.

Totalt är de 18 stycken studenter på utbildningen och de arbetar mycket med projekt i "riktiga" företag. Dessutom är alla lärarna aktiva i näringslivet.

Bakom Frukoststudion ligger Örnsköldsviks kommun tillsammans med Företagarna, Handelskammaren och Örnsköldsviks Industrigrupp. Nästa frukost blir 15 juni på temat upplevelseindustri.

Annons
Annons