Volvo XC 60 känns feltimad

Här kan man verkligen tala om feltiming. Mitt i värsta finanskrisen lanserar Volvo en ny stadsjepp. En bilmodell som dessutom beskylls för att vara en miljöbov. Men nya XC 60 är en riktigt bra bil. Tyvärr finns det en stor risk att den snabbt blir bortglömd.

Volvo hävdar att XC 60 är världens säkraste bil. Det är svårt att leda i motbevis men jag har i alla fall aldrig kört en bil med så många olika säkerhetssystem. I början är det faktiskt svårt att förstå hur de fungerar och det pipar och blinkar lite varstans.

Här är säkerhetslistan:

– Driver alert håller koll på om föraren blir trött och varnar.

– Adaptiv farthållare med radar anpassar automatiskt hastigheten om det ligger fordon före. En lampa på instrumentpanelens ovansida blinkar.

– "Distance alert" hjälper föraren att hålla avstånd till framförvarande även när farthållaren inte används.

– "Lane departure warning" larmar om föraren är på väg att korsa någon vit linje utan att blinka. Men den varnar inte när man kommer för nära mitträcken.

– "Collision warning/auto brake" varnar föraren med ljud och ljus för att en krock framstår som före­stående, lägger sedan an bromsbeläggen och bromsar slutligen automatiskt om det är nödvändigt.

– "Blissystemt" varnar för fordon och andra trafikanterna i döda vinklar. Det piper och blinkar när hon kommer för nära när bilen är igång.

– En kamera på bakluckan visar hur nära du ligger grannens brevlåda.

Som ni ser är det massor av teknik som inte Volvo har utvecklat helt själva. Prylarna finns redan på marknaden och sitter i dyra BMW - och Mercedesmodeller. Man kan säga att XC 60 är den första vanliga modellen med systemen utan några enorma prispåslag.

Jag testade systemen och de fungerar på rätt sätt. Det mest häftiga med XC 60 är kollisionsvarningssystemet som är standard i alla bilar oavsett tillval. Det räddar ouppmärksamma förare att köra på någon bakifrån hastigheten inte är mer än 15 km/tim. Upp till 30 km/tim minskar systemet skadorna genom att bromsa ned hastigheten.

Eftersom 75 procent av alla olyckor beror på påkörning bakifrån och att föraren i hälften av fallen inte ens har bromsat är det ett viktigt system.

Med 23 centimeters markfrigång måste det till ett högt kliv för att ta sig in i kupén. XC 60 ska ha likheter med Fordsystern Kuga, men skillnaderna är stor dem emellan. XC 60 har lyckats bevara Volvokänslan och inredningen är en kopia i jämförelse med V70 och S 80. Den flytande mittkonsollen och instrumenteringen är identiskt lika. Det är kvalitétskänsla men inget nytt som skulle kunna lyfta modellen.

I jämförelsen med Kugan så har Volvo valt att ha ett större utrymme för bakpassagerarna. Två personer sitter bekvämt men det blir trångt med tre där bak. Det här tänket sker på bekostnad av komforten i framstolarna eftersom sittdynorna har kortats. I mitt fall har jag cirka 25 centimeter från stolsdynans framkant till mitt benveck.

I dagsläget finns tre välbekanta motoralternativ för XC60. Men i Sverige ska endast två saluföras och det blir dieslarna 2,4D och D5 med 163 respektive 185 hästkrafter. Bensinturbon T6 kommer inte att säljas här.

Vår testbil är en D5 och det är en rikligt pigg motor men det är svårt att komma ner under en liter i förbrukning. Jag lyckades komma ner till 0,85 liter under en resa till Ö-vik men i stadskörning hamnade jag på 1,3 liter. XC 60 väger 1,8 ton tung och släpper ut 199 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för miljöbil i Sverige går vid 120 gram.

Problemet för Volvo var att man inte hade någon snål motor att stoppa in i XC 60. Senare i år kommer en nya femcylindrig diesel som enligt Volvo ska vara mycket snålare.

Hur är den då att köra? Egentligen är det ingen större skillnad jämför med en vanlig V 70. Den är lätt och smidig att köra och den känns trygg att hantera på kurviga vintervägar. Det är ingen tendens att den ska kränga som i den större XC 90. Det är ett välkänt problem för stadsjeepar och det verkar som att Volvo nu har löst det.

För den som vill ha ett ännu bättre chassi finns Four C som tillval med möjlighet att elektroniskt förändra fjädring/stötdämpning. Vår testbil har systemet men efter några mils körning är det bekvämast att köra med komfortinställningen som är standard i bilar utan Four C och det känns därför onödigt att lägga ut 16 000 kronor på en sådan pryl.

Vår testbil kostar 367 000 kronor och det är väl inte så mycket att säga om med tanke på alla utrustning som ingår i priset. XC 60 ska konkurrera med BMW X3, nya Audi Q5 eller varför inte Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4 Matic. De är alla bilar som inte ligger rätt i tiden men i den jämförelsen ligger Volvo bra till eftersom man får med hela säkerhetspaket för 15 000 kronor. Dessa system kostar betydligt mer hos konkurrenterna.

Volvo har valt att ligga lågt med marknadsförening av XC 60 i Sverige på grund av finanskrisen och diskussionerna kring miljön. I stället har man valt att lägga marknadsföringspengarna på sina nya miljöbilar.

XC 60 får ett högt betyg av mig men håll med om att det är fel timing. Om den kommit för 4-5 år sedan hade den varit en fullträff i Sverige. Men det är främst kvinnor i USA och kunder i Ryssland som avgör hur det går för XC 60. Det är där som Volvon ska ha sin stora marknad.

 

  • Volvo XC 60 D5

    Pris: 367 900 kronor

    Motor: Diesel 5 cylindrar, rak, tvärställd, 4 ventiler/cylinder, volym 2,4 liter, effekt 185 hk, 400 Nm i vridmoment vid 2000 varv/minut.

    Kraftöverföring: Fyrhjulsdrivning med Haldexsystemet, automatlåda med sex växlar.

    Fartresurser: 0-100 km/tim 9,9 sekunder, toppfart 200 km/tim.

    Bränsleförbrukning: 0,83 liter per mil blandad körning (fabrikens uppgift). Vår testbil drog 1,1 liter!

    Vikt: 1844 kg (tjänstevikt)

    Säkerhet: Ej testad av Euro-Ncap.

    Miljö: 219 gram koldioxid per kilometer

Dela
  • +1 Intressant!