Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Världspremiär för nya S90 som tar Volvo till finrummet

+
Läs senare
/

Nu är den officiellt visad. Exakt klockan 16.36 på måndagen föll täckelsen för den senaste Volvon, nya S90, i Detroit och i Stockholm. Bilmodellen som ska ta Volvo in i den exklusiva klubben med premiumsedaner.

Men instegsmodellen ligger ändå på 7,5 basbelopp för att kunna locka svenska företagskunder.

– Vi nådde inte ända fram med gamla S80. Nu är vi där med en bil som vi verkligen är stolta över. Men vi släpper aldrig den svenska marknaden, säger Kristian Elevefors vd Volvo Car Sverige.

S90 ska nå framför allt kunder i USA och Kina. Prognosen för Sverige är 2500 sålda bilar per år. I hela världen talar Volvo om 50 000 bilar.

Läs också: Renaults Japankopia Kadjar som en överjäst surströmmingsburk

Volvo seglar rejält i medvind. Ifjol passerades en halv miljon sålda bilar. Deras XC90 har fått 60 utmärkelser och är nominerad till årets bil i Europa. En jättesuccé.

Nya S90 byggs på samma plattform (SPA) och det innebär att den utrustad med samma drivlinor, motorer och interiör som i XC90. Den är en av världens säkraste bilar. S90 har fått ännu mer säkerhet.

S90 är första bilen i världen med Large Animal Detection. Radarn registrerar stora djur som älgar, rådjur eller hästar, dag som natt. Ett varnings- och bromssystem hjälper till att undvika en kollision. Tyska Audi har ett liknande system, men det automatbromsar inte bilen.

Med avkörningssystemet Run-off Mitigation lovar Volvo att man inte ska kunna köra avvägen.

Läs också: Tusentals luras av bilvärderingssajter

Men det är designen och interiören som drar till sig mest uppmärksamhet. Två kvinnor, Louise Temin och Eva-Maria Thunberg har haft en stor påverkan.

– Jag är uppväxt med två bröder och vet hur män ska tas, skrattar Eva-Maria Thunberg. Det är viktigt med kvinnliga värderingar och vi känner att våra idéer har mottagits positivt under resans gång, säger Eva-Maria Thunberg.

Konkurrenterna är inte vilka som helst. Det handlar om Mercedes E-klass, BMW 5-serien och Audi A6. I den jämförelsen är Volvo längre, lägre och bredare än samtliga. Den långa huven med Volvos nya svarta järnlogotype ska utstråla kraft.

– Vår idé har varit att tillföra det lite konservativa segmentet något helt nytt. På insidan har vi tagit Volvo S90 till en ny nivå med en sofistikerad, luxuös upplevelse som ger både komfort och kontroll, säger Björn Bodén, en av projektledarna för S90.

Priset börjar på 329 900 kronor för D4 med manuell växellåda. Toppmodellen T6 med fyrhjulsdrivning börjar på 456 900 kronor. Under 2017 kommer också T8 som laddhybrid. Enligt obekräftade uppgifter kommer Volvo med kombiversionen V90 vid Genève bilsalong i början av mars.

■■ Vill du ha senaste nytt direkt i din mobil? Ladda ner Allehandas app till Iphone eller Android.

Annons
Annons
Detta är en annons