Annons
Annons
Annons

Världsnyheten når inte fram

Peugeot är den första biltillverkaren att bygga en hybridbil med kombinationen el och diesel. Men tyvärr riskerar den att bli en flopp eftersom den inte håller vad den har lovat! Den är nämligen inte alls lika bränslesnål som tillverkaren utlovar.

3008 Hybrid 4 är en riktigt läcker bil, med smart fyrhjulsteknik, rikligt med kraft och bra med åkkomfort. Och fullproppad med den allra senaste tekniken, ett tekniskt mästerverk skulle man kunna säga.

Medan den världsledande hybridtillverkaren Toyota väljer kombinationen bensinmotorer och el tar Peugeot ytterligare ett steg med en dieselmotor och inte vilken motor som helst. Det handlar om tvålitersdiseln, den kanske bästa dieselmotor som byggts, med 163 hästkrafter och drivning på framhjulen. Elmotorn på 37 hk driver bakhjulen och tillsammans ger det hela 450 newtonmeter i vridmoment.

På landsvägskörning är det en underbar bil. Vi stortrivdes under vår resa ner till Bruce Springsteens konsert i Göteborg. Milen bara försvinner och inte den minsta känsla av träsmak i baken, smarta fack, nästan ljudlöst och en underbar ljudanläggning.

Det var det positiva.

Nu till det negativa. Under resan tur och retur till Göteborg drog den 0,61 liter/mil, enligt Peugeot ska den dra knappt 0,4 liter. I blandad körning, mestadels stadskörning, drog den 0,71 liter. Det är högre förbrukning än den vanliga modellen utan avancerad teknik!

För säkerhets skull kollar jag med Peugeots informationschef Maria Lantz.

– Här hemma har de flesta legat runt en halv liter med 3008 HY4. Använde du elmotorn mycket i städerna? Det är där man kan spara mest. Kör man och motorbromsar lite mer än vanligt i nerförsbackar laddas batteriet snabbt och då kan man oftast köra upp till 5-6 kilometer enbart på el genom städerna, säger hon.

Jag förklarar att jag körde med ZEV-läget med ren eldrift, men att elen i nickelmetallhydrid-batteriet bara räckte i knapp en kilometer mot fem kilometer som utlovat. Det fungerar bra i starten, men är det minsta lilla backe eller motstånd går dieselmotorn igång och växlar snabbt över i normalläget auto.

Funderar om det är ett måndagsexemplar och om diselmotorn som knappt gått 100 mil behöver mer inkörning.

Med en knapp på mittkonsolen kan föraren välja mellan olika körprogram, förutom ZEV och Auto finnas också ett sportläge och nu förvandlas den till en riktigt snabb bil.

Det finns också ett 4WD-läge där dieseln och elmotorn samverkar med lika mycket drivnig på alla fyra hjul. Smart när man ska ta sig till och från sommarstugan.

Peugeot kallar den fyrhjulsdriven vilket egentligen är en grov överdrift. De främre hjulen har ingen kardanaxel som fördelar kraften till bakhjulen som istället får sin kraft från batteriet som i sin tur laddas upp av dieselmotorn.

Toyota byggt ett upp kunnande på området under många år. Deras priusmodell bygger på framhjulsdrivning där el och bensinmotorn samverkar genom en så kallad invertor, en slags motorhjärna och en gemensam växellåda. Faktum är att Priusen har lägre CO-utsläpp

Högbyggda 3008 är ett slags mellanting av Suv, sedan och minibuss. Utseendemässigt är den riktigt snygg och drar till sig blickarna. Den är lätt att ta sig in och ur.

Men att kalla den en världssensation är väl att ta i. Risken är att den blir en parantes i väntan på en riktig fullhybridare med möjlighet att ladda batterier direkt i väggen och enbart köra med el till och från jobbet.

Tekniken är också dyrbar. Dieselhybriden är ganska precis 100 000 kronor dyrare än den vanliga modellen. Testbilen kostar 380 000 kronor, det är fullt konkurrenskraftigt i jämförelse med flera konkurrenter. Volvos motsvarande dieselhybrid kostar 560 000 kronor.

Sammantaget är det positivt att Peugeot vågar ta hybridtekniken ett steg framåt. Men någon succé lär den knappast bli, tyvärr...

Annons
Annons
Annons
  • Peugeot 3008 Hybrid 4

    Pris: 380 900 kronor (testbilen är extrautrustad)

    Motor: Dieselmotor: 4 cyl, 2 liter, 163 hk vid 3 850 varv/min 300 Nm vid 1 750 v/min. Elmotor: 27 hk, max 37 hk, 150 Nm

    Kraftöverföring: Framhjuls-, bakhjuls- och fyrhjulsdrift Dieseln driver framhjulen och elmotorn bakhjulen. Växellåda: sexstegad automat

    Prestanda: 0–100 km/tim på 8,5 sek med el och dieselmotor. Toppfart 191 km/tim.

    Bränsleförbrukning: 3,8 liter diesel/100 km (fabrikens uppgift)

    Vikt: 1 808 kg (tjänstevikt)

    Miljö: 99 gram CO2/km

Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons