Annons
Annons
Annons

Spännande kombi från Hyundai

Här är bilen som borde få alla konkurrenter i den stentuffa golfklassen att darra lite extra. Hyundai I30 kombi är som klippt och skuren för den svenska marknaden. Efter en vecka i den mörkbruna testbilen är det bara att gratulera den koreanska biltillverkaren till ett riktigt bra jobb!

Hyundai vill på allvar ta upp kampen med klassledaren Volkswagen Golf. I30 har utvecklats i Tyskland av europeiska ingenjörer och byggs i Tjeckien.

Modellen I30 kom 2007 och är Hyundais storsäljare i Sverige och i övriga Europa. Den nya generationen är till stora delar en helt ny bil, med ny design, inredning och motorer.

Hyundais uppkäftiga formspråk går under benämningen Hexagon. Först ut var suven ix35, i fjol kom i40, i våras presenterades i30 i sedanmodellen och nu kommer kombin, hett efterlängtad hos landets återförsäljare.

När jag körde den i våras koncentrerade jag mig på den då intressanta miljöklassade bensinmodellen med den helt nya 1,6 liters motorn på 135 hästar. I den ny miljöbilsdenfintionen kommer den motorn inte att platsa längre

I kombin sitter dieselmotorn på 1,6 liter och 110 hästkrafter som väntas bli den mest säljande i Sverige, trots att den inte lever upp till den ny miljödefinitionen.

Jag kliver in i testbilen. Kombin är fem centimeter högre än sedanen, det är lätt att ta sig in och det är riktigt gott om plats inne i kupén. Två storvuxna passagerare behöver inte trängas i baksätet, det är ett bra betyg i den här klassan.

På förarplatsen är det lätt att hitta en bra sittställning i den lagom hårda stolen. Instrumentering och design har drag från Ford och Volvo. Det andas lite premiumkänsla i detaljerna.

Bagageutrymmet har också växt. Från 415 till 528 liter med uppfällt baksäte jämfört med gamla kombin. Med det menar Hyundai att man är bäst i klassen. Fäller man ryggstödet där bak ryms hela 1 642 liter. Jämförelsebilen Volkswagen Golf Variant som rymmer 505 och 1 495 liter med uppfällt respektive nedfällt baksäte. Faktum är att nya i30 Kombi nästan är lika rymlig som storebror i40 när det gäller bagageutrymmet.

Det är ingen racermaskin men dieselmotorn har ändå tillräckligt med kraft för säkra och trygga omkörningar. Och äntligen en bilmodell som håller vad med lovar när det gäller bränsleförbrukning. Det blev exakt samma förbrukning när jag jämförde förbrukningen i stadskörning, läs 0,53 liter/milen. På landsvägen nådde jag samma siffra, 0,4 liter/milen.

I30 har en smart detalj som jag snabbt lär mig uppskatta. I backspegeln visas även bilden från backkameran på de i30-modeller som har backkamera utan navigeringssystem.

En annan finess är att rattens egenskaper kan ändras i tre lägen; normal, comfort och sport. Den elektriska styrväxeln reagerar något snabbare i sportläget. Men det känns som en onödig lyxpryl som jag kan vara utan.

Hyundais bilar är kända för att inte krångla och ligger bra till i bilprovningens statistik. Det är kanske därför man vågar erbjuda fem års nybilsgaranti. Testbilen är de näst dyraste modellen, den billigaste med en 1,4 liters bensinmotor börjar på 169 900 kronor.

Det slutliga betyget blir högt. Hyundai i30 har alla förutsättningar att bli en vinnare tillsammans med koncernsyskonet Kia Ceed som i dagarna också släpper sin kombi. Båda modellerna använder samma teknik och det enda som skiljer dem åt är utseendet.

Annons
Annons
Annons
  • Hyundai I30 kombi 1,6 CRDi

    Pris: 224900 kronor (extrautrustad)

    Motor: Fyrcylindrig diesel 1,6 lit. Effekt 110 hk. Vridmoment 260 Nm

    Drivning: Framhjulsdrift. Sex växlad manuell växellåda

    Prestanda: Bensin acceleration 0-100 km/tim 11,8 sek. Toppfart 185 km/tim.

    Bränsleförbrukning: 4,5 lit (blandad körning fabrikens uppgift)

    Vikt: 1401 kg (tjänstevikt)

    Mått: längd/bredd höjd: 4485/1780/1500 cm

    Miljö: 117 gram CO2/km

Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons