Småbilen som ska locka nya bilkunder

Här är bilen som ska locka äldre mogna kvinnor. Namnet är Citigo och den visas nu för första gången i Sverige. Som av en händelse sker det under pågående ishockey-VM där tjeckiska Skoda är huvudsponsor.

Skoda har medvind så det nästan knakar i fogarna. Ifjol såldes 879 000 bilar vilket är tre gånger fler än Volvo lyckades med. Småbilen Citigo är den sjunde modellen i familjen och är i grund och botten nästa samma bil som Volkswagen Up, nyligen utsedd till årets bil.

I VW familjen ingår förutom Skoda också spanska Seat som bygger en liknande modell. Bilarna har utvecklats gemensamt och det som skiljer dem är endast det yttre utseendet. Motorer, drivlina, chassiet och inredning är nästan identisk lika.

Tanken hos biljätten Volkswagen/Skoda/Seat är att man vill ta sig in på en snabbt växande bilmarknad där det efterfrågas billiga, säkra och praktiska småbilar. Det handlar om bilar som är skräddarsydda för stadsmiljöer men som också fungerar när man ska hämta hem en bokhylla på Ikea. Någon långfärdsbil är det inte frågan om, även om det går att köra längre sträckor utan att få ont i baken.

Skoda och fraktat upp åtta testbilar till Stockholm och jag väljer ut en svart Citigo med utrustningsnivån Elegance som väntas bli den mest säljande modellen i Sverige. Prislappen landar på 113 000 kronor.

Vi kör ut från ishockey-VM:s presscenter samtidigt som det svenska landslaget anländer för sin "warm-up" inför kvällens match. Det som överraskar allra mest är det stora utrymmet. På förarplats är det som att sitta i en betydligt större bil och när jag sitter i baksätet får jag plats med mina långa ben. Vi kör in mot Stockholms centrum och hittar en trång parkeringslucka som vi enkelt backar in i. Citigon imponerar igen!

Väghållningen är så där. Citigon känns lite småstötig på dåligt underlag men på fina vägar ligger den fint på vägen och det känns tryggt.

Inredningen är helt okey, det känns som att man inte har sparat på vad som behövs i en bil. En finess är att Citigon precis som i VW Up har en navigator som standard, låt vara att den ser ut som en vanlig dator köpt på Media-markt. Skillnaden är att den är direktmonterad ovanpå instrumentpanelen istället för framrutan.

Den trecylindriga motor på en liter och 60 hästkrafter morrar vid gaspådrag. Det är ett helt nytt motorljud som är nära besläktat med en mopedbil men med skillnaden att den här kan toppa 160 km/tim. Accelerationen är uppmätt till drygt 14 sekunder och det räcker gott och väl för att hänga med i Stockholms trafiktempo. Enda missen är att den inte kommer att kvala in i förslaget på den nya miljöbilsdefinitionen som blir 90 gram. Men räkna med att Volkswagen och Skoda kommer att sänka CO2-utsläppet när de nya reglerna träder i kraft 2013.

Säkerheten är riktigt bra. Citigon fick nyligen fem stjärnor i Euro Ncap och som standard finns "City Safe Drive" ett system som bromsar bilen automatiskt för att undvika kollisioner upp till 30 km/tim.

Citigon finns även med 75 hästkrafter, även det en liten enliters bensinmotor. Senare kommer också en halvautomatisk växellåda som endast väger 30 kilo med et prispåslag på cirka 5000 kronor.

Frågan är om småbilarna har någon framtid? Som andra bil, definitivt ett Ja. Som första bil, knappast, även om Skoda försöker hävda motsatsen.

– Min mamma kommer att köpa den, hon pendlar till jobbet från Alnö till länssjukhuset, säger Skodas informationschef Mikael Sandberg.

Fast i hemlandet Tjeckien är Citigon tänkt att köras av ungdomar som första bil. Knappast här i Sverige.

  • Skoda Citigo

    Pris: 113 000 kronor

    Motor: Trecylindrig bension på 1 liter. Effekt 60 hk. Vridmoment 95 Nm

    Drivning: Framhjilsdrift. Manuell växellåda 5 växl

    Prestanda: 0-100 km/tim 14,4 sek. Toppfart 160 km/tim

    Bränsleförbrukning: 4,5 lit 100 km blandad körning (fabrikens uppgift)

    Vikt: 929 kg

    Miljö: 105 gram CO2/km

Dela
  • +1 Intressant!