Annons

Skoda Scout mycket för pengarna

Volvo var först ut med en cross countrymodell i slutet av 90-talet. Numera har varje biltillverkare en bilmodell av den typen.Skodas XC heter Octavia Scout och den blev en positiv överraskning, trots kinkig växellåda och hög bränsleförbrukning.

Tjeckiska Skoda är helägt av Volkswagenkoncernen och har medvind så det knakar. 2011 blev det bästa året i biltillverkarens historia med nästan 900 000 sålda bilar. Här hemma gjorde Skoda sitt bästa resultat på tio år med en marknadsandel på nästan 5 procent eller 13 931 sålda bilar.

Skoda har tvättat bort ett gammalt och skamfilat rykte och det med besked. All teknik är gemensamt utvecklad med Volkswagenkoncernen.

Ett exempel är den lyckade automatiska växellådan med dubbelkoppling (DSG) som sänker bränsleförbrukningen och gör körning ännu mer behaglig. DSG kom först i Audi och Volkswagen och efter något år var det Skodas tur. Hos VW är det nämligen en regel att ny teknik först anpassas till Audi och Volkswagen. Sedan är det den övriga familjemedlemmarnas tur, Skoda och Seat.

Tekniken är alltså väl utprovad när den hamnar i Skodas bilar.

Utseendemässigt är det ingen större skillnad jämfört med den första versionen av Scout som kom för tre år sedan. I jämförelse med en vanlig Octavia har Scouten högre markfrigång, hasplåtar fram och bak samt skärmbreddare i plast. För att höja känslan av sportighet sitter det pedaler i aluminium.

Scout kom för fem år sedan och har nu faceliftas och tagit ett steg till. Nu finns också DSG-lådan i kombination med en nyare version av Haldex fyrhjulsdrivning som ska reagera snabbare med att skicka ut kraften i bakhjulen. Men växelspaken i testbilen har en tendens att fastna i låst läge. Räddningen blev lite oljespray som fixade till problemet.

Kvalitén hos Skodan är fullt jämförbar med VW Golf och många detaljer i inredningen är identiskt lika. Utrymmesmässigt är Scouten någonstans mitt emellan en VW Golf och Passat.

Väghållningen är riktigt bra, även om den ibland känns lite stötig vid ojämnheter i vägen. Kraften från den beprövade tvålitersdieseln på 140 hk är mer än tillräcklig. Octavia Scout finns också med en bensinmotor på 160 hk

Under min testvecka noterade jag en hög bränslebrukning, betydligt mycket mer än de 5,9 liter/100 km som Skoda uppger. Det blev 9,3 liter!

Enligt Svenska Skoda har man ingen riktig förklaring.

– Vi har kollat bilen och det ser inte ut som att det är något konstigt med den. Andra motorjournalister har inte upplevt avvikande förbrukning, säger Mikael Sandberg PR-chef på Skoda Sverige.

Kan den konkurrera med exempelvis 100 000 kronor dyrare Volvo XC70 eller nya Volkswagen Passal Alltrack? Inte när det gäller statusen

Men när det gäller lastförmåga och kraft är den faktiskt full jämförbar. Och när det gäller prislappen vinner Skoda överlägset. För 242 000 kronor får man en riktigt bra bil. Det är svårt att hitta någon annan bil där man får så mycket för pengarna.

Bra jobbat Skoda!

  • Skoda Octavia Scout

    Pris: 242 000 kronor

    Motor: Fyrcylindrig diesel på 2 liter. Effekt 140 hk. Vridmoment 320 Nm

    Drivning: Haldex fyrhiulsdrivning. DSG automatlåda.

    Prestanda: 0-100 km/tim på 10,1 sek. Toppfart 199 km/tim

    Bränsleförbrukning: 5,9 lit/100km blandad körning (fabrikens uppgift)

    Vikt: 1597 kg (tjänstevikt). Får dra 1600 kg.

    Miljö: 156 gram CO2/km

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons