Annons

Nya Golf med ny motor och lägre vikt

/

Titta på bilden. Det skiljer 38 år mellan modellerna. Den första Volkswagen Golf såg dagens ljus 1974 och till vänster syns generation sju av bilikonen som hittills har tillverkats i smått ofattbara 29 miljoner exemplar.Mötet mellan dem sker på Sardinien där Volkswagen i förra veckan visade upp sin allra senaste Golf.

Fabriken har kört ner det historiska exemplaret och efter lite övertalning fick jag och kollegan chans att jämföra dem.

När Golf gjorde premiär första gången var det en stor världsnyhet. En helt ny modell som påminde om en träsko och som senare skulle bli en helt ny bilklass. Små bilar, väldigt praktiska och lätta att köra.

Idag är golfklassen eller c-segmentet ett begrepp. Varje biltillverkare med självaktning har liknande modeller i sina program. Volvo med nya V40, Kia sin Cee´d, Hyundai har i30, Opel med klassiska Astra och Ford sin Focus för att nämna några konkurrenter. Stentufft så det föslår.

I Sverige är Golf säljetta sedan många år och fjärde mest sålda bilmodell. Men de koreanska märkena flåsar i nacken.

Nya Golf är den första VW-modellen som är byggd på den helt nya plattformen MQB. I framtiden ska alla Volkswagenbilar med tvärställda motorer byggas på den. Fördelen är att man kan montera flera olika bilmodeller på samma produktionslina utan att byta ut maskinerna.

På avstånd ser sjuan ut att vara mer kompakt och tuffare än den gamla generationen som hängt med sedan 2009. Det är en korrekt iakttagelse eftersom den är längre, bredare och lägre.

Men de stora nyheterna finns på det tekniska planet. Nya Golf är 100 kilo lättare och väger nu som minst 1288 kilo. Nyare och lättare materialval i karossen, i stolar och inredning. Ny teknik ersätter kabelhärvorna, bland annat optofiber och trådlös kommunikation.

Lägre vikt betyder automatiskt mindre bränsleförbrukning. Teoretiskt motsvarar 100 kilo lägre vikt cirka en deciliter mindre per mil i förbrukning.

Den andra stora nyheten är motorerna som blir mindre och mindre. Volkswagen kommer nu med en 1,4 liters bensinmotor som har cylinderavstängning. Enligt Volkswagen ska den nya tekniken ge en bränslebesparing på cirka 1,5 deciliter per mil.

Väljer man också till den automatiska växellådan DSG med kopplingslåda så går det att spara ytterligare några procent.

Sammantaget har det inneburit att man har minskat bränsleförbrukning med ungefär 30 procent! Den officiella siffran i blandad körning är nu nere i 4,8 lit/100 km för att vara exakt. Det är världsrekord för en bensinmotor!

Hur långt man kan gå i att minska förbrukningen?

– Vi är bara i början när det gäller material. Kolfiber i karosseridelarna pressar ner vikten ännu mer. På motorsidan jobbar vi med nya metaller där priset på materialet förstås har en betydelse, det får inte bli för dyrt, säger en av Volkswagens ingenjörer.

Men det har också skett förbättringar av dieselmotorerna. De är inte lika råa i gången som de gamla TDI-motorerna och har dessutom fått sänkt förbrukning. Den väntade mest sålda modellen med 1,6 liters diesel på 105 hästkrafter släpper nu ut endast 99 gram koldixiod och har 0,38 liter/mil i bränsleförbrukning med hjälp av ny turboteknik.

Dieseln har fått andra köregenskaper och påminner faktisk om bensinmotorn med cylinderavstängning. Trots det låga CO-tsläppet platser den inte som miljöbil i den nya miljöbilsdefintionen.

Volymmodellerna väntas bli 1,6 liter diesel och 1,4 liter bensin. Men Volkswagen har stora förhoppningar på etanolversionen som klarar den nya miljöbilsdefintionen.

– Vi vet inte hur marknaden kommer att reagera när de nya reglerna träder i kraft. För oss var det viktigt att vi kunde få fram en etanolbil som kvalar in som miljöbil, säger Marcus Thomasfolk informationschef på Volkswagen Sverige.

Hur är nya Golf att köra?

Den motsvarade alla högt ställda förväntningar. Det blev två teststräckor nere på Sardinien med slingriga vägar i bergen och lite snabbare farter på kustvägarna. Det finns inget att anmärka.

Utrymmet upplevs som större. Dörrsidorna är infällda och armarna får mer svängrum. Det är också mer utrymme i baksätet eftersom nya golfen har längre avstånd mellan hjulaxlarna.

Två smarta saker som jag höll på att glömma. Hatthyllan kan stuvas ner under bagagerumsgolvet och den inbyggda dragkroken som enkelt fälls ut med ett ryck i ett handtag i bagaget.

Priset är nästan på öret i nivå med de värsta konkurrenterna. Det skiljer exempelvis endast 500 kronor mellan 1,6 TDI och en liknande Kia Ceed som jag nyligen körde. Båda kostar ganska precis 200 000 kronor. Men två år års nybilsgaranti för Golfen matchar inte på långa vägar exempelvis Hyundai och Kia som är fem respektive sju år.

Och till sist? Finns det några likheter mellan Golf 1 och Golf VII?

Nej, inte alls. Jo, två saker!

Den klassiska karosseriformen och golfmärket i bagageluckan.

Jag startar veteranbilen efter att först ha dragit ut choken. Ratten är trög att hantera och det luktar gammal bil.

38 år inom bilindustrin känns som evigheter.

  • Volkswagen Golf

    Pris: Ej fastställt. Troligen blir det 240 900 kronor när den kommer till Sverige nästa sommar (med DSG-låda) Instegsmodellen 1,2 TSI kostar 169 900 kronor

    Motor: 4-cyl bensin 1,4 liter med cylinderavstängning. Effekt 140 hk. Vridmoment 200 Nm.

    Drivning; Framhjulsdrift. Finns också med Haldex 4-hjulsdrivning tillägg 13 500 kr

    Prestanda: Acc 0-100 km/tim 8,4 sek. Toppfart 212 km/tim

    Bränsleförbrukning: 4,8 lit/100 km blandad körning (fabrikens uppgift)

    Vikt: 1288 kg (tjänstevikt)

    Mått längd,bredd, höjd: 425, 179, 152 cm

    Miljö: 109 gram CO2/km

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons