Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Liten pigg korean som imponerar

+
Läs senare
/
  • Det är lätt att parkera med Picanton, den elektriska styrväxeln reagerar blixtsnabbt.
  • Trångt om bagageutrymmet, men det går att fälla ner baksätet för att få plats med resväskorna under förutsättning att det är högst två personer som åker med.
  • Den lilla fyrcylindriga 1,2-litersmotorn har riktigt bra med ork.
  • Nya Kia Picanto har en tuff design.

En småbil som kostar kring 120 000 kronor. Är det någonting att satsa på?Vi valde ut Kia Picanto, en spännande korean som visade sig imponera på flera punkter.

Svenskarna gillar stora bilar och det är en stor kontrast till södra Europa där småbilarna dominerar. Här är det många som tvekar att kliva in i en mindre bil exempelvis på ålderns höst, lite synd eftersom den fungerar alldeles utmärkt.

I Picanton kommer det mesta av komponenterna från systerbilen Hyundai i10, en bil som har tillhört de bästa i klassen sedan den presenterades för tre år sedan.

Picanton som är nominerad till årets bil har några år på nacken och kommer nu med en ny modell som är bättre på i stort sätt alla punkter. Helt klart är att minibilarna utvecklats när det gäller prestanda, utrymmen och komfort.

De gula och i mitt tycke fräcka Picanton tilltalar mig direkt. Det är lätt att kliva in, vilket många äldre kommer att uppskatta. Visst finns det fysiska begränsningar, men det går att pressa in fyra fullvuxna karlar i några mil utan att behöva en bensträckare.

Små bilar kan vara känsliga för sidvind, men något sådant kunde vi inte upptäcka. Picanton ligger stadigt på vägen och vägegenskaperna är godkända. Noterbart är att det är skivbromsar även bak vilket förstärker

Picanton är miljöklassad vilket innebär skattefrihet och låg bränsleförbrukning. Vår testbil har en 1,2 liters motor och som standard finns start och stoppsystem. Motorn som har kamkedja istället för kamrem (läs mindre servicekostnad) stängs automatiskt när föraren stannar till vid trafikljus och så snart kopplingspedalen trampas ner startare motorn.

Den drog ganska precis en halv liter per mil, mestadels i stadskörning vilket är riktigt bra siffror för en bensinmotor. Det går också att få en trecylindrig motor på en liter.

Säkerheten har förbättrats och numera är antisladdsystem standard och inte mindre än sju krockkuddar. Utrustningsnivån är hög redan i basutförandet. Det finns luftkonditionering, stereo, elhissar, en enkel färddator, värmesitsar och eluppvärmd ratt!

Kia har sju års nybilsgaranti under förutsättning att ägaren servar den varje år hos en auktoriserad verkstad oavsett körda mil. Kiaägare med få mil per år har klagat och vill förlänga intervallet, men Kia vill inte lyssna på det örat. Men å andra sidan kan det vara tryggt att slippa kostsamma haverier.

Testbilen kostar 124 000 kronor i femdörrarversionen, men vill man ha den lilla motorn med tre dörrar blir proslappen ganska precis 100 000 kronor.

Sammantaget kan man säga att Picanton överraskar positivt.

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons