Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget för vanlige Svensson

/
  • Volvo V60 plug in hybrid är en lyxig bil för finsmakare med en prislapp på hela 560 000 kronor

V60 plug in hybrid är den mest avancerade bil som Volvo någonsin byggt. En smart lyxbil med en prislapp på 560 000 kronor.
– En bil för företagets vd eller ett bolag med en tydlig miljöprofil där man tillåter den allra senaste tekniken även för annan personal, förklarar Bo Larsen presschef på Volvo personvagnar,

Annons

Volvo har lagt sin presentation på hemmaplan i Jämtland. Under tre veckor kommer motorjournalister från hela världen att få bekanta sig med den nya volvon

Det är lika bra att säga det med en gång. Nya V60 plug in hybrid kommer aldrig att bli en Svenssonbil!

I Sverige har det hittills sålt 300 bilar av en produktion som i år som kommer att ligga på 1000 bilar. Den svenska tilldelningen är redan slutsåld och ytterligare bilar ska tillverkas. Det talas en produktion av 5000 bilar årligen de kommande åren. Vid sidan av Sverige är det Holland som har visat störst intresse för Volvo supermiljöbil.

Som företagsbil går den att räkna hem, enligt Volvo. Förutom skattefrihet i fem år och supermiljöpremien på 40 000 kronor så ingår också en lägre förmånsskatt. Den är 40 procent lägre än jämförelsebilen, en Volvo V60 AWD D5. Lägg därtill en lägre bränsleförbrukning.

Det är 20 grader kallt och hur vi än försökte gick det inte ens komma i närheten av den förbrukning på 0,19 liter per mil som Volvo uppger. Det blev drygt 0,6 liter per mil. Förklaringen är att vi aldrig kunde utnyttja elenergin.

– Tyvärr är det för kallt. För att tekniken ska fungera är 15 minusgrader den lägsta gränsen, förklarar Volvos Per-Arne Rheinholdsson huvudansvarig för den nya tekniken.

Och när blir man vinnare?

– I städer med mycket start och stopp. Självklart när temperaturen är en annan, nuvarande kyla är inte vidare optimalt, fortsätter Reinholdsson.

Plug in hybrid innebär att bilen kan laddas med vanlig el och sedan köras i fem mil. En dieselmotor driver framhjulen och en elmotor ger kraft på bakhjulen. Elmotorn får kraft från ett litium jonbatteri som är placerad mellan baksätet och bagageutrymmet. Med hjälp av tre körlägen kan man välja mellan ren elkörning eller blandad el och dieselmotor. I powerläget då el och förbränningsmotor ger full kraft förvandlas den till rena racermaskinen, 0-100 km/tim går på knappt 6 sekunder, dessutom med fyrhjulsdrift.

Vattenfall har varit med och finansierat nya V60 plug in hybrid. I framtidsvisionen kommer en köpare av bilen också erbjudas att köpa solpaneler för att kunna ladda miljövänligt.

Ett utförligare test av nu Volvon kommer i bilagan Trafik och motor med Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda den 28 januari.

Annons
Annons
Annons