Hyundai i30 tar upp kampen med Golf

Klassledaren i den stentuffa Golfklassen får se upp. För här kommer en tuff utmanare. Hyundai i30 vill på allvar ta upp kampen med Volkswagen Golf. Den stora nyheten är att man nu kommer med den första miljöklassade bensinmotorn.

Allehanda media fanns på plats vid världspremiären i förra veckan nere i Spanska Sevilla.

Nya i30 har utvecklats i Tyskland av tyska ingenjörer. Den byggs ihop i Tjeckien och blev en intressant bekantskap. Biljätten från Wolfsburg borde bli lite oroliga, även övriga i klassen.

De isblåa testbilarna står uppradade i solskenet, men det bara åtta grader i luften. Spanien upplever just nu den kallaste vintern i mannaminne. Jag och kollegan Bosse Keskikangas från Dagens Nyheter väljer den intressanta bensinmodellen med en helt ny 1,6 liters motor på 135 hästar för dagens första provtur.

Den stora nyheten är att motorn miljöklassad. Det är den första bensindrivna bilen under 120 gram koldioxid i C-segmentet som Golfklassen egentligen heter. Det betyder skattefrihet i fem år och ett riktigt klipp för tjänstebilskunderna med ett miljötänk, för den skaran växer.

Lite kort historia. Modellen i30 kom 2007 och den är Hyundais storsäljare i Sverige och i övriga Europa. Nya generationen är till stora delar en helt ny bil, med ny design, inredning och motorer.

Hyundais uppkäftiga formspråk går under benämningen Hexagon. Först ut var suven ix35, i fjol kom i40 och nu är det dags för i30. Hyundai vill naturligtvis inte erkänna att man har snott former från sina hårdaste konkurrenter Ford Focus, Toyota Auris, Volkswagen Golf och Opel Astra.

Det är en riktigt snygg mix som man har kokat ihop, betydligt mycket fräckare än den gamla modellen.

Bensinmodellen har start och stopp vilket var ett krav för at den skulle bli miljöklassad, precis under gränsen på 120 gram. Fabriken uppger att den ska dra en halv liter vid blandad körning. Men hur vi än försökte kom vi aldrig i närheten av den siffran, som bäst landade vi på 6,1 liter och då handlade det mest om landsvägskörning.

Motorn är en vanlig sugmotor utan turbo. Den har finputsats med lättare motorblock, variabel styrning av ventilerna och högtrycks insprutningssystem, en teknik som har funnits på dieselsidan sedan slutet av 90-talet.

När jag frågar AlIan Rushforth, Hyundais vice vd, varför man inte satsar på turboteknik i bensinmotorerna och downsizing (motorer med liten cylindervolym), växellådor med dubbelkoppling och hybridbilar, blir svaret:

– Vi når lika bra resultat med traditionell teknik som vi vet fungerar. Och elbilar får andra syssla med under de kommande åren, säger han.

Ford, Volkswagen och BMW satsar hårt på ny teknik, men Hyundai har en tradition att hellre vänta och låta konkurrenterna göra grovjobbet. Det är japansk strategi som går ut på att inget får lämnas åt slumpen och där ordet kvalité är oerhört viktigt.

Hyundais bilar är kända för att inte krångla och de ligger bra till i bilprovningens statistik. Det är kanske därför man vågar erbjuda fem års nybilsgaranti.

Det här är kanske förklaringen till Hyundais enorma framgångar de senaste åren.

Vi kör ut på vår testrunda i utkanterna av Sevilla. Den sexväxlade manuella lådan får jobba på bra ute på motorvägen. Men kraften från motorn räcker inte för att kunna segdra på sexans växel. Det blev i med femman och fyran vid omkörningarna.

Väghållningen är riktigt bra, den är klistrad mot asfalten, men nästan på gränsen för hård när vi kör på ett gupp. Det säger pang i framvagnen!

Rattens egenskaper kan ändras i tre lägen; normal, comfort och sport. Den elektriska styrväxeln reagerar något snabbare i sportläget. Till vilken nytta kan man undra, det känns mer som en helt onödig finess eftersom det inte är en blixtsnabb GTI-bil.

Det är gott om plats inne i kupén. Två storvuxna passagerare behöver inte trängas i baksätet på förarplatsen är det lätt att hitta bra sittställning i den lagom hårda stolen. Instrumentering och design andas kvalité och den har drag från Ford och Volvo.

Testbilen kostar 184 900 kronor med all utrustning, det är cirka 15 000 kronor lägre pris än en motsvarande Volkswagen Golf (1,4 TSI). I höst kommer kombiversionen.

Det är svårt att hitta några brister. Jag funderar länge och till slut kommer jag på en detalj. Det är stort risk att matkassarna blir smutsiga när man lastar in i bagaget på grund av vecket mellan kofångaren och bakluckan. Och den där variabla styrväxeln är onödig. Men det är allt.

Det blir ett bra betyg för nya i30.

  • Hyundai I30

    Pris: 184 900 kronor bensin. 194 000 kronor diesel (båda utrustade med businesspaket 15 000 kronor)

    Motor: Fyrcylindrig bensin, 1,6 lit. Effekt 135 hk. Vridmoment 164 Nm. Fyrcylindrig diesel 1,6 lit. Effekt 110 hk. Vridmoment 260 Nm

    Drivning: Framhjulsdrift. Sex växlad manuell växellåda

    Prestanda: Bensin acceleration 0-100 km/tim 9,9 sek. Toppfart 195 km/tim. Diesel 11,5 sek. 188 km/tim

    Bränsleförbrukning: Bensin 5 lit/100 km blandad körning (fabrikens uppgift). Diesel 4,1 lit

    Vikt: 1268 kg (tjänstevikt)

    Mått: längd/bredd höjd: 4300/1780/1465 cm

    Miljö: 118 gram CO2/km

Dela
  • +1 Intressant!