Annons
Annons
Annons

Efterlängtad diesel ska vända på negativ trend

Den nya miljöklassade Toyota Avensis är hett efterlängtad hos landets återförsäljare. Men frågan är om den kan vända en nedåtgående trend för världens största bilmärke. Allehanda Media har provkört nya Avensis med den miljöklassade dieselmotorn.

Toyota är ett märke i kris. På hemmamarknaden i Japan har försäljningen rasat med 40 procent i fjol. I Sverige rasade Avensismodellen med 20 procent i fjol och bilhandlarna kämpar i motvind.

Orsaken är inte att Toyota bygger dåliga bilar, tvärtom. Märket är kända för sin kvalité och har varit i topp i bilprovningens statistik i många år.

Jordbävningen i Japan har haft en påverkan när det gäller försäljningen på hemmaplan, men även när det gäller leveranser av bilar. Toyotas fabriker i Japan drabbas hårt när elen ransoneras i samband med att kärnkraftindustrin genomgår en omfattande översyn,

Men den kanske den viktigaste orsaken är det stenhårda klimatet inom bilindustrin. Konkurrenterna har varit snabbare med att presentera nyheter. I Sverige har det inte funnits någon miljöklassad bil som kan matcha Volvo V70 och VW Passat, dominanterna bland företagskunderna. Toyotas återförsäljare kunde bara berätta att miljöbilen var på gång, men inte när.

Nu hoppas Toyota bryta den trenden med den ansiktlyftade Avensis. Bilen är uppgraderad och vidareutvecklad både exteriört och interiört på den tre år gamla modellen. Den stora nyheten är en 2-liters turbodieselmotor på 124 hästkrafter som nu klassas som miljöbil med ett CO2-utsläpp på 119 g/km. Miljöbilsklassningen gäller för både sedan- och kombimodellen samt för alla utrustningsnivåer. Men start - och stoppfunktion ingår inte, en lösning som konkurrenterna redan har.

För mig har Toyota alltid stått för begrepp som trygghet och kvalité, ungefär som Volvo var på 60 - och 70-talen. Den känslan finns kvar i Avensis, det är helt enkelt en rejäl bil där grejerna sitter på rätt plats.

På tekniksidan har nya Avensis fått en styvare kaross, uppgraderad hjulupphängning och förbättrad servostyrning för ytterligare förbättra köregenskaperna.

På utsidan har fronten fått en ny design och ett nytt strålkastararrangemang.

Motorn är ingen dieselvärsting som sticker iväg som en kanonkula. Den är i stället lugn och beskedlig och ovanligt tyst för att vara en diesel. Vridmoment är hyfsat bra och det är inga problem att sega på sexans växel över backarna vid Skuleskogen. Men när jag ska ta mig förbi en långtradare måste jag ner på fyrans växel.

Nya Avensis finns nu med fem motoralternativ, varav tre är dieselmotorer. För det bäst säljande dieselalternativet, en 2,0-liters turbodiesel på 124 hästkrafter har bränsleförbrukningen och med cirka 15 procent. Den ska dra 4,5 liter/100 km vid blandad körning. Jag nådde 6,3 liter och en förklaring kan vara att testbilen var sprillans ny. En modern dieselmotor behöver ett par hundra mil för inkörning. En annan detalj är att motorn oförklarligt vill varva upp till 1100 varv/m vid tomgångskörning och att det låter som en reamotor när man slår av motorn i Tidningens varmgarage.

Som standard har nya Avensis multimediasystemet Toyota Touch med backkamera, Bluetooth-integration och en drygt 6 tum stor peka färgskärm varifrån flera av bilens funktioner också kan styras. Det känns som att Toyota vill bjuda på lite extra för att lockas tillbaka köparna.

Testbilen kostar 282 000 kronor och är riktigt bra utrustad. Men väljer man integsmodellen med bensinmotorn på 1,8 liter och motsvarande utrustningsnivå blir prislappen 50 000 kronor lägre.

Det är svårt att hitta några brister trots de märkliga ljuden från motorn. Nya Toyotas Avensis känns ändå som ett tryggt köp.

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons