Annons

CX-5 imponerar på flera punkter

/

Mazdas utmanare i den nya populära crossover-klassen växer för varje mil. Därför blir det ett högt slutbetyg för nya CX-5. Det här är nämligen en bil som imponerar på många punkter. Jag går så långt att den faktiskt skulle kunna bli ett hot mot Volvos storsäljare XC 60.

Japansk bilindustri har haft motgång så det förslår efter jordbävningskatastrofen. Det är först nu som den har återhämtat sig och försäljningssiffrorna är på väg uppåt igen.

Toyota återtog nyligen positionen som världens största biltillverkare. Även Mazda har framgång, framförallt på sin hemmamarknad. Mazda hade räknat med att sälja 1 000 CX-5 i månaden på den japanska marknaden, men hittills har man sålt sju gånger fler bilar. En succé med andra ord.

Jag har alltid gillat Mazda som för mig står för begrepp som kvalité, enkelhet, säkerhet och snygg design. En blandning av BMW och Volvo, men till en lägre prislapp, enkelt utryckt.

Beskrivningen borde få landets Mazdasäljare att jubla. Problemet har varit att kunderna inte har hittat in i landets bilhallar. Försäljningen har rasat under några år och deras mest säljande modell, Mazda2, ligger långt ner i försäljningsstatistiken. Jag har svårt att förstå det eftersom Mazda bygger riktigt bra bilar.

Nya CX-5 ska kriga på en tuff marknad i ett bilsegment som i fjol ökade med 25 procent i Europa. Det är en biltyp som passar alla och en slags blandning av stor suv och vanlig personbil. I Sverige är det Volvo XC 60 som leder, före Nissan Qashqai och Kia Sportage. Men att klassa dem Cross-over känns onödigt eftersom de hellre bord liknas med en suv. Kännetecken är gott om utrymme, känsla av trygghet på vägen och lätt att ta sig in och ur.

I princip är det en helt ny modell som Mazda har tagit fram. Nytt är motorerna, drivlinan och materialvalet i karossen.

Benutrymmet i baksätet imponerar sort. Det är riktigt gott om utrymme och det går faktiskt att åka med tre vuxna i baksätet, men allra bäst komfort blir det förstås med två.

Mazda har nästan lyckats stänga ute ljudet från hjul och vägbana. Det har blivit mycket tystare i kupén och en förklaring är bra isolering i motorrummet, men också att dieselmotorn på 2,2 liter på 150 hästkrafter går så tyst.

Testbilen är fyrhjulsdriven med ett system som påminner om svenska Haldex som sitter i Volkswagen o och Volvo med drivning på framhjulen under normal körning och automatisk drivning på alla fyra när det blir halt. Det finns också en enbart framhjulsdriven version med samma motor och en prislapp på 244 000 kronor.

Enligt Mazda ska testbilen dra 0,53 liter/milen i blandad körning. Det kom jag inte ens i närheten av. På långkörning kom jag ner i 0,58 liter och i stadskörning ville den ha 0,71 liter.

Säkerhetssystemet som automatiskt bromsar bilen om det dyker upp något hinder är förstås utmärkt, liksom systemet som varnar för bakifrån kommande fordon vid körfältsbyte. Men det är inte något nytt.

Automatisk ljusavbländning och adaptiva strålkastare som följer med rattens rörelser är andra finesser, även det standard hos många bilmodeller.

Det bästa av allt är prislappen. För 324 000 kronor får man en riiktigt bra utrustad bil som i många stycken är fullt jämförbar med en minst 100 000 kronor dyrare Volvo XC 60.

  • Mazda CX-5

    Pris: 324 800 kronor (extrautrustad)

    Motor: 4-cylindrig diesel på 2,2 liter. Effekt 150 hk. Vridmoment 380 Nm

    Drivning: Fyrhjulsdrift med 6-växlad automatisk växellåda

    Prestanda: Acc 0-100 km/tim 10,2 sek. Toppfart 194 km/tim

    Bränsleförbrukning: 5,5 liter/100 km blandad körning (fabrikens uppgift)

    Vikt: 1615 kg (tjänstevikt). Får dra 2000 kg med bromsat släp.

    Miljö:144 gram CO2/km

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons