Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Renaults Japankopia Kadjar som en överjäst surströmmingsburk

+
Läs senare
/
  • Renault Kadjar är en kopia av Qashqai är Sveriges mest sålda suv och det borgar för kvalité. Det som skiljer är det yttre utseende,
  • Biltillverkarna vill visa vem det är i fronten. Renault hänger på den trenden.
  • Fyrhjulsdrivningen kommer från Nissan. Genom att vrida på det runda reglaget kan man välja tre körlägen.
  • Dieselmotorn på 1,6 liter är råstark. Men det blir mycket växlande eftersom kraften kommer direkt och försvinner snabbt på högre varv.
  • Renault har ett eget app-system i de dyraste modellerna.

Renault ger sig nu på allvar in i den tuffa suv-klassen. Och det gör man med hjälp av Nissan.
Nya Kadjar är nämligen till stora delar en kopia av Nissans storsäljare Qashqai. Det som skiljer dem åt är endast utseendet.

Japanska Nissan och franska Renault har haft ett nära samarbete sedan slutet av 90-talet. Ett slags strategiskt partnerskap där man kan dra fördelar av varandra. Nissan är duktiga på fyrhjulsdrivning och växellådor. Renault bygger snåla dieselmotorer som även Mercedes använder.

Qashqai är Sveriges mest sålda suv och det borgar för kvalité.

Läs också: Kia vill klara de nya tuffa miljökraven

Utseendemässigt är det fransmannen som sticker ut. Japanen har strikta linjer i designen. Formspråket hos fransmannen är detsamma som i de mindre modellerna Clio och Capture. På franskts vis ska det sticka ut och väcka känslor och det har man lyckats med Kadjar.

Det innebär utstickande front med ett jättestort varumärke. Mjuk linjedragning med blanka kromlister inlagda i plast längs sidorna.

Testbilen är den lyxigaste modellen som fått namnet Bose. Just det, efter den amerikanska leverantören av ljudanläggningen!

Drivlinan är densamma som sitter i Nissan Qashqai. Fyrhjulsdrivningen är väl beprövad och kan ställas in i tre lägen.

I normalläget (auto) är den automatiskt på samma sätt som Haldexsystemet. På asfalt är det framhjulsdrivning och när det blir halt och isigt fördelas kraften ut på bakhjulen. Hur systemet jobbar kan man se på en liten display i instrumentpanelen.

Det går också att köra i läge 2WD, vilket innebär framhjulsdrift. Det tredje läget är ”lock” för låsning 50/50 i låga farter, upp till 40 km/timmen. Smart när man ska dra upp båten om underlaget är dåligt.

Fyrhjulsdrivningen får kraften från Renaults lyckade 1,6-liters råstarka dieselmotor på 130 hk och med imponerande 350 Nm i vridmoment. Det blir mycket växlande eftersom kraften kommer direkt och försvinner snabbt på högre varv, som att öppna en överjäst surströmmingsburk...

Det snabba påslaget innebär också risk för motorstopp när man stannar vid rödljus. Så det gäller att vara försiktig med kopplingspedalen.

Men tyvärr finns det bara manuell växellåda till fyrhjulsdrivning. Eftersom suvar attraherar många äldre som hellre föredrar automatlåda är det en klar miss av Renault.

Det finns en automatlåda till Kadjar. Endast till den framhjulsdrivna versionen som då även blir miljöklassad med 99 gram CO2.

Vi kliver in i den röda testbilen. Det är lätt att hitta en bra körställning och stolarna känns bekväma. Instrumenten är få och lättorienterade. Varvräknare saknas. I mitt blickfång finns enbart en stor digital hastighetsmätare.

Läs också: Här är nya Volvon som ska kriga mot BMW och Mercedes

Pekskärmen på sju tum med bland annat bilinställningar, navigation, blåtand och röststyrning är extra tillval. Den eluppvärmda framrutan i testbilen borde vara standard.

Det är lätt att gilla Kadjar. Ett högt insteg (markfrigången är 20 centimeter mot 6–8 centimeter för vanliga bilar) och känslan av att man har en bra överblick är ingredienser som har gjort att suvarna är så populära.

Kadjar fick toppbetyget fem stjärnor i Euro-Ncap. Det finns autobroms, men bara som tillval i den högre utrustningsnivån. Det borde förstås ingå i standardutrustningen i alla modellversioner.

Priset börjar på 187 900 kronor för modellen med en lilla trecylindriga 1,2-liters bensinmotorn. Testbilen är den dyraste modellen och då landar det på ganska precis 300 000 kronor. Det är nästan på kronan samma prislapp som Nissan Qashqai. Bra att veta!

Annons
Annons
Annons