Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kia vill klara de nya tuffa miljökraven

+
Läs senare
/
  •    Snart laddbar. Fortfarande maskerad och till Europa nästa år. Ola Thelberg fick provköra en förseriebil av nya Kia Optima plugin-hybrid under besöket i Sydkorea.
  •    Instrumentering påminner om övriga bilmärken. Bildskärmen visar hur drivlinan jobbar.
  •    Den omaskerade Optima hybrid utan laddning är nästan identisk lik med plugin-hybridmodellen.
  •    Kia har valt en 2-liters bensinmotor på 156 hk som tillsammans med elmotorn utvecklar 205 hk. Med enbart eldrivning är räckvidden 44 km.
  •    Den maskerade plugin-versionen av Optima kändes inte riktigt färdigutvecklad i kraftöverföringen.

Med Volkswagenskandalen i backspegeln laddar Kia/Hyundai för att klara kommande tuffa miljökrav utan fusk.

Det sker på bred front med hybridteknik, laddbara hybrider, elbilar och vätgasbilar med noll utsläpp. Målsättningen är att CO2-utsläppen ska minska med 25 procent fram till år 2020.

Vi har besökt Korea som på kort tid blivit en av världens viktigaste spelare i bilbranschen.

Vintern lyser med sin frånvaro när vi landar i Seoul efter tio timmars flygresa över den ryska tundran, över Mongoliet och Kina. Vi är tre svenska motorjournalister som har bjudits in för att titta närmare på Kias nya "Gröna strategi".

Bussresan in till vårt hotell tar en dryg timme. Skyskraporna blir högre och högre ju närmare vi kommer resmålet. Med 10,5 miljon invånare (inklusive förorter 24 miljoner) är bostadsbehovet i den sydkoreanska huvudstaden enormt.

Läs också: Här är nya Volvon som ska kriga mot BMW och Mercedes

Det är 20 grader varmt mot normalt några plusgrader, rena sensommarvädret. Här ska ju vinter-OS arrangeras 2018.

– Det måste bero på klimateffekten. Därför bygger vi klimatsmarta bilar som är bra för miljön, säger PR-folket hos Kia med glimten i ögat.

Från 2020 ska utsläppen av koldioxid minskas ned till 95 g koldioxid/km inom hela EU. Euro 6 innebär att biltillverkarna måste ange en ihopräknad genomsnittsiffra för alla sina modeller. Det ställs också hårdare krav på dieselmotorer när det gäller utsläppen av kväveoxider, 80 milligram per kilometer. I dag är gränsen 180 milligram per kilometer.

Världens billtillverkare lägger nu stort fokus på att klara Euro 6. Första offret blev Volkswagen som fuskade med programvaran. Hur skandalen ska sluta är det ingen som riktigt vet. I Korea där Volkswagen haft stora framgångar ska det genomföras egna tester av myndigheterna,

Hyundai och Kia ingår i familjeägda Hyundai Motor Group. För 20 år sedan var Kia konkursmässiga. På tio år har de dubblat. Idag bygger Kia drygt 3 miljoner bilar om året.

Trycket är stort mot Kia från de europeiska importörerna för att nå Euro 6.

– Vi vill självklart vara med och kriga med våra konkurrenter. Men beskedet från Korea har varit att våra motorer inte kan nå ner till de utsläppsnivåer som Volkswagen har legat på, konstaterar Mauritz Larsson, produktansvarig hos Svenska Kia.

Bussresan från centrala Söul ut till Kias forsknings- och utvecklingscenter i Namyang kantas av enorma höghuskomplex, mil efter mil.

Två skyskrapor längs vår färdväg skiljer sig från de övriga, mycket glas istället för betong. De står bredvid varandra, lite för sig själva. Den ena något högre än den andra, det är Hyundais högkvarter. I den exakt likadana, men några våningar lägre, skrapan till höger ses Kia Motors logotyp längst upp.

Senare får vi reda på att det ska byggas ett nytt koncernkontor inne i centrum. Ännu högre och mycket dyrare, siffran 10 miljarder dollar nämns.

I Namyang arbetar 11 000 personer under största hemlighetsmakeri. Vid incheckningen tvingas vi lämna kameror och mobiler.

Vi parkerar ett stenkast från testbanan där det är full aktivitet. Noterar ljudet från en Porsche 911. Testföraren vill veta mer om Porsches nya dubbelkoppling. En brölande BMW M4 passerar. Antecknar snabbt eldrivna Golf och Up, Peugeot 2008 och en Toyota Auris.

Kias miljöbilar står uppradade. Nya Optima med hybrid och en maskerad plugin-hybrid, på avstånd ser man ingen skillnad mer än locket för laddningen.

Gamla Optima med hybrid är en succé i USA men blev en flopp i Europa. I stället väljer de europeiska importörerna plugin-modellen med säljstart i Sverige nästa höst.

– Det kommer också en kombi som vi har blivit lovade att få året därpå. Vi räknar med att den ska bli en stark utmanare till Volkswagens Passat GTE med samma teknik, säger Mauritz Larsson.

Äntligen får vi köra ut på de koreanska vägarna. Vid utpassagen får jag tillbaka kameran och mobilen. Men i baksätet sitter två Kia-tekniker för att kontrollera att vi inte fotograferar något olämpligt!

Vår testbil är förseriemodell av plug in hybriden med utlovad elräckvidd på 44 km. Men den är bara laddad till hälften och någon riktigt test av räckvidden blev det aldrig!

Kia har valt en 2-liters bensinmotor på 156 hk i kombination med en elmotor med 68 hk (Passat GTE har också bensin 156 hk men hela 115 hk i elmotorn).

Vi får känslan att den 6-stegade automatlådan inte är riktigt färdigutvecklad, där behövs det lite mer justeringar.

Dags för bilbyte till Niro som är en helt ny crossover-modell med hybridteknik. Men med mindre bensinmotor på 105 hk och till utseendet lik exempelvis Opels lillsuv Mokka. Kommer till Sverige nästa år.

Kia/Hyundai satsar 11 miljarder dollar för att klara de nya miljökraven.

– I framtiden får vi en övergång till bilar med hybridteknik och rena elbilar i takt med att oljan blir dyrare och dyrare. Vi får se många nya spännande produkter och teknologier, säger Ki-Sang Lee, som leder Kias "Gröna strategi" där också elbilen Zoe ingår liksom en satsning på självkörande bilar.

Annons
Annons
Annons
Detta är en annons