Annons

Livsfarligt att sitta för mycket

/

Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre, som att träna mer. Det har forskare från Australien visat genom en ny studie.

Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre, som att träna mer. Forskare från Australien har visat att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar.

Forskarna följde 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine, skriver Svenska Dagbladet.

Av de 5 405 dödsfall som rapporterades under den tre-åriga uppföljningen berodde 7 procent på för mycket stillasittande, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt rapportens huvudförfattare, doktor Hidde van der Ploug, riktas för mycket fokus mot tv-sittande och att problemet är större än så. Det gäller hela vår vakna tid.

Han tycker att läkare borde rekommendera sina patienter regelbunden fysisk aktivitet och ett aktivt minskande av stillasittandet.

För vuxna innebär det åtminstone 150 minuter i veckan av måttligt intensiv fysisk aktivitet. För människor som sitter mycket är det även klokt om läkare råder dem att bryta upp och minska den tid de sitter, skriver van der Ploeg i en mejlintervju med SvD.

För de som sitter mer än elva timmar per dygn är risken 40 procent större att dö inom tre år än för de som sitter mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt.

I korthet är 30 minuters träning lika bra för kroppen som tio timmars stillasittande är dåligt, skriver tidningen.

Studien visar att det är skillnad på stillasittande och annan fysisk inaktivitet där man står eller rör sig på något sätt, skriver nyhetsbyrån Reuters. Problemet är nämligen inte bara avsaknaden av fysisk aktivitet i form av träning utan att stillasittandet kan påverka blodkärl och metabolism genom att öka halten av fett i blodet och minska det "goda" kolesterolet. Kroppen minskar på produktionen av ett viktigt enzym som bryter ner just blodfetter.

När du står eller går arbetar dina benmuskler konstant, vilket hjälper till med att rensa blodsocker och blodfetter från blodomloppet, säger Hidde van der Ploeg till Reuters. Om du sitter sker inte detta eftersom musklerna inte är aktiva.

Genom att byta en del av den tid man sitter stilla mot lättare sysslor, eller genom kortare avbrott i stillasittandet kan man påverka sin hälsa i en positiv riktning. De som har kontorsarbeten kan till exempel stå upp under telefonsamtal eller ställa skrivaren längre bort.

Drick tillräckligt med vatten så att du måste kissa fyra gånger per dag. Stå upp, stretcha, gå runt lite, säg hej till din kontorsgranne, säger van der Ploeg.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons