Etik kostar ju pengar

Gratistidningen Metro avslöjade i måndags att kvinnorna retuscherats bort från Ikeakatalogen i Saudiarabien. En obehaglig och profittörstande anpassning till en förtryckande regim.

Är det kanske för mycket begärt att lägga de saudiarabiska kvinnornas synliggörande på Ikeas ansvar?

På måndagen uttalade sig statsrådet Nyamko Sabuni (FP) slutligen om avslöjandet att Sverige i hemlighet håller på att bygga en vapenfabrik i en av världens kanske värsta diktaturer, Saudiarabien.

– Även den vars idé är att tjäna pengar måste ha principer, och dem måste man hålla på. Och är det något land som behöver ta del av Sveriges värdegrund så är det Saudiarabien. Därför är det synd att det är just där man väljer att frångå en del av sin värdegrund, i det här fallet jämställdhet.

Nej. Det är en lögn. Citatet ovan är förvanskat. Jämställdhetsminister Sabuni talade inte alls om ”Sveriges värdegrund” eller kritiserade att en fjärdedel av all svensk vapenexport i fjol gick till Saudiarabien, ett land som år efter år hamnar i botten på demokrati- och jämställdhetslistor.

Hon talade istället om hur möbelföretaget Ikea avslöjats med att ha retuscherat bort alla kvinnor på bild i den Ikeakatalog som distribueras i Saudiarabien. Sabuni talar om hur det är ”Ikeas värdegrund” som Saudiarabien behöver ta del av.

Men vems etiska kompass är mest trasig? Det privata företag som vill in på en lukrativ marknad och för detta är beredda att ”justera” marknadsföringen av sina soffor – eller svenska makthavare som bortser från brist på demokrati och respekt för mänskliga rättigheter för att få sälja krigsmateriel?

Man kan tycka att det är lite magstarkt av regeringsföreträdare att skyffla ansvaret för ett etiskt agerande på ett enskilt företag som säljer billiga möbler. Vilket ansvar tar regeringen själv för att hjälpa de saudiska kvinnorna ut ur osynligheten?

Så enkelt kommer dock inte Ikea undan ansvar. Det går inte att i decennier vinna förtroendepoäng bland miljarder kunder på att marknadsföra sig som ett företag som står upp för mänskliga rättigheter – och sen undkomma kritik när det visar sig att profiten ändå alltid väger tyngst.

Att de nu säger sig ”se över” arbetet med katalogerna betyder inte heller någonting. I fallet med Saudiarabien kommer nämligen ingen katalog med kvinnor på bilderna delas ut nästa år heller.

Gör inte Ikea jobbet och retuscherar bort kvinnorna från katalogsidorna, är det myndigheterna som kommer gå loss med tuschpenna över varenda en av de över 300 katalogsidorna – i varenda katalog. Sådan är den saudiska verkligheten 2012. Men att Ikea vill underlätta det jobbet för dem är däremot obegripligt.

Och till den som argumenterar, som både företag och nationer ofta gör när det gäller handel med diktaturer, att det är bättre att vara där och påverka istället för att stå vid sidan av vill man ju fråga hur långt tålamod vi ska ha innan vi ser minsta lilla resultat.

Ikea har funnits i Saudiarabien i 30 år – och den enda utveckling vi ser är att de alltmer anpassar sig till förtrycket.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Dela
  • +1 Intressant!