Vad vill ni ha sagt?

Ledare

I går lade Socialdemokraterna fram en "affärsplan för Sverige". Det här landet är tydligen ett företag numera.

Den budget som regeringen lägger fram presenteras som bekant under en längre period. Efter att den till slut överlämnats till riksdagen vidtar en intensiv debatt i ett par dagar – och sedan är det dags för oppositionen.

I går slog därför Socialdemokraterna på stora trumman. Partiordförande Stefan Löfven skrev, tillsammans med partisekreteraren Carin Jämtin, ekonomisk-politiska talespersonen Magdalena Andersson och riksdagsgruppledaren Mikael Damberg, en debattartikel i Dagens Nyheter och hela kvartetten trängde sedan ner sig i SVT:s morgonsoffa för att visa att partiet är samlat och redo för strid.

Efter att folk ätit upp morgonflingorna och läst och lyssnat på S-kvartetten var det ingen tvekan om vad det var i utspelet som verkligen fastnat: rubriken.

Socialdemokraterna lät nämligen meddela att man har en plan för Sverige. Och inte vilken plan som helst, utan en "affärsplan".

Vad tanken är med att prata om affärsplaner förstår nog inte många utanför Löfvens innersta krets.

Är det för att visa att Socialdemokraterna tar företagarfrågorna på allvar?

Är det för att man tror att det attraherar väljare i storstäderna och bland yngre?

Är det för att man spånade fram idén om att skriva en "affärsplan för Sverige" alldeles för sent på natten och med för lite kaffe i kroppen?

Socialdemokraterna har just nu en partiledare som åtnjuter stort förtroende hos det svenska näringslivet och har erfarenheter och kunskaper som ger honom tyngd i debatten när det gäller företagande och arbetsmarknad. Stefan Löfven är en pragmatisk S-ledare som inte stämplats som vänster, men som heller inte har en tydlig högerstämpel, och det borde inte finnas några behov av att föra in nya begrepp i det politiska språkbruket för att ge Socialdemokraterna och partiets ledare en "modern touch".

De socialdemokratiska spinndoktorerna borde få bakläxa för att man på det här sättet flyttar fokus från politiken.

Men det är kanske precis det man vill?

Debattartikeln som publicerades i Dagens Nyheter i går var nämligen närmast kliniskt ren från nya idéer och konkreta förslag.

Socialdemokraterna säger sig se stora problem med ungdomsarbetslösheten, rekryteringsproblemen på arbetsmarknaden, inkomstklyftor och "ökade orättvisor". Att partiet skulle fokusera på det var inte så överraskande.

Socialdemokraterna säger sig också vilja satsa på jobb, utbildning, forskning och innovationer. Det känns också igen, eller hur?

Förutom förslaget att "det svenska innovationsarbetet ska koordineras på högsta politiska nivå" och "ledas av statsministern" – är det verkligen regeringschefens uppdrag? – fanns det inget i S-utspelet som fick ögonbryn att höjas.

Vi kan dock räkna med att förslagen blir mer konkreta då Socialdemokraterna nu ska börja läcka nyheter till medierna alternativt öppet presentera delar ur sin skuggbudget.

Förhoppningsvis slipper vi då både snömos och ett språkbruk som i sammanhanget bara känns tillgjort och märkligt.

Anders Rönmark

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Dela
  • +1 Intressant!