Annons
Annons
Annons

Turism ger levande landsbygd

Ledare

I dag arbetar hela 160 000 människor i den svenska turismnäringen. Utvecklingen går åt rätt håll. Men ska turismen fortsätta växa är goda lokala förutsättningar avgörande.

FN:s organisation för turism, UNWTO, gav Sverige goda omdömen i sin årliga rankning av länder som tjänar mest på turism. Sedan förra året har Sverige flyttat upp från plats 24 till 21 på rankningen. Sverige ligger före länder som Sydafrika och Kroatien. Totalt sett konsumerar turister i Sverige runt hundra miljarder kronor. Det är dubbelt så mycket som turisterna konsumerar i Danmark eller Norge.

Men det är inte bara UNWTO som ger Sverige gott betyg. Enligt Tillväxtverket omsatte turismnäringen omkring 264 miljarder kronor förra året och sexton miljoner människor besökte vårt avlånga land. Tillväxtverket noterar att evenemang som festivaler och marknader samt bad- och skidanläggningar står för den största delen av tillväxten. Det konstateras även att matturism har en ljusnande framtid i landet.

Det är numera ett faktum att turistnäringen blivit en svensk basnäring. Det förklarar varför regeringen försöker stödja utvecklingen. Redan idag arbetar omkring 160 000 människor inom besöksnäringen. Om utvecklingen fortsätter som den gör kommer nya arbetstillfällen att skapas.

Regeringen ger därför stöd till orter och regioner som vill utveckla sina turistmål. Stockholms skärgård, Vimmerby, Bohuslän, Åre och Kiruna tar del av 60 miljoner kronor under en treårsperiod för att utveckla sina destinationer så att de kan erbjuda besökarna en kvalitativ vistelse och upplevelse. Turismen är alltså inte enbart koncentrerad till våra storstäder, utan landsbygden tar också steg mot att bli så turistattraktiv som möjligt. Och turismen kan vara just det som behövs för att hela Sverige ska leva, från norr till söder.

Jordbruksminister Eskil Erlandssons hjärtebarn Matlandet Sverige har som syfte att lyfta fram den svenska husmanskosten. Visionen är att bli Europas främsta matland. Med högkvalitativa och lokalproducerade råvaror har landsbygden ett unikt tillfälle att konkurrera med storstadsregionerna och bli ett attraktivt val för turister som vill pröva på den svenska matkulturen.

För att fortsätta rida på vågen måste kommunerna förlänga turistsäsongen, skapa en professionell turistverksamhet, utveckla goda samarbeten med det lokala näringslivet och marknadsföra sin ort. Allt fler kommuner runt om i Sverige tar fram sådana strategier. Besöker man en kommuns hemsida idag är det nästan omöjligt att inte snubbla över information om turism eller områden att besöka i orten.

Men det gäller att inte bli alltför optimistisk över de goda siffror som Sverige har. Saknar man i en kommun viktiga förutsättningar för en attraktiv besöksnäring så som logi, aktiviteter och attraktioner, är det inget som skattepengar kan lösa likt en magisk formel.

Bawar Ismail

Liberala Nyhetsbyrån

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons