Annons
Annons
Annons

Prata mer om hockeyn

Ledare

Det är fullt förståeligt att politikerna vill visa att man bryr sig om kommunens stolthet. Modo är en klubb som engagerar.

Alliansen i Örnsköldsvik stod tidigare i veckan för ett utspel som, när vi summerar året, nog kommer att toppa listan över de mest populistiska.

"Sälj Folkets Park", lät de borgerliga företrädarna meddela, föga förvånande med tanke på alla skattemiljoner som pumpats in i ett av de styrande Socialdemokraternas favoritförlustprojekt.

Men sedan kom alliansens slutkläm: "Satsa på Fjällräven Center istället."

Soledad Henriquez, gruppledare för Kristdemokraterna, utvecklade det hela på ett sätt som säkert fick mer än en Örnsköldsviksbo att torka en glädjetår:

– Modo Hockey är en trovärdig aktör som faktiskt kan få saker att hända. Att satsa på Modo är tillväxtfrämjande. Man har ett starkt varumärke och dessutom förankring i näringslivet, sade Henriquez.

Hur Socialdemokraterna ska kunna svara på det här övergår nog de flestas förstånd. Om man inte kör på det mellanmjölksmjäkiga "vi kan satsa på båda"-svaret är det bara att ge upp diskussionen; om Modo Hockey ligger i den ena vågskålen finns det i Örnsköldsvik få saker som kan placeras i den andra som väger lika tungt.

Modo Hockey har en stark ställning i kommunen, om detta råder det inget tvivel.

Föreningen förtjänar också att ha det.

Förutom att Modo erbjuder aktiviteter åt hundratals hockeyspelare i olika åldrar, och engagerar ännu fler föräldrar och supportrar, är föreningen en unik arrangör. Under säsongen samlas det, flera gånger i veckan, mellan 5 000 och 7 000 människor i Fjällräven Center. De har betalat dyra pengar för sina biljetter, men konsumerar ändå både mat och dryck. Ganska många har redan besökt någon av restaurangerna i kommunen. Fler än man tror bor på hotell, något som alla som försökt boka ett rum på matchdag i Örnsköldsvik kan intyga. Kort sagt: Modo Hockey får hjulen i den lokala ekonomin att snurra.

Betänk också att detta sker i en kommun som inte ens har 60 000 invånare. Vilken annan nöjes- eller kulturaktivitet skulle kunna skapa sådant intresse och engagemang?

Att Örnsköldsviks kommun satsar pengar på Modo Hockey är därför inte så konstigt. Utan ett elitserielag i Fjällräven Center kommer kommunen snart att ha en av de snyggaste övergivna lokalerna längs Norrlandskusten, så att pengar skjuts till med jämna mellanrum är inget som borde få folk att tappa hakorna.

Något de styrande politikerna och tjänstemännen i Örnsköldsviks kommun måste bli bättre på är dock att förklara varför Modo Hockey stöttas och också berätta med hur mycket och på vilket sätt. Transparens är visserligen inget som omhuldas av de styrande i Örnsköldsvik, men ibland blir det smått parodiskt då siffror ska smusslas undan och friseras till.

Om exempelvis ett kommunalt bolag som Övik Energi sponsrar Modo är det inte att klassa som en "affärshemlighet". Det handlar om kommunalt stöd av typen "vi vill att Modo Hockey ska leva". Några nya kunder får inte Övik Energi för att man hyr en loge, sätter loggan på en matchtröja eller köper sargreklam, så i praktiken handlar det om pengar från kommunen som, via ett kommunalt bolag, slussas till Modo.

Och det är som sagt inga problem, så länge som politikerna kan motivera det med att kommunens hockeystolthet faktiskt skapar handel och arbetstillfällen. Någon inflyttning kan vi inte tacka Modo för, om man undantar nyförvärven och deras familjer, och att Örnsköldsviks varumärke skulle vara beroende av Modo, nej, det är svårt att leda i bevis. Men det räcker med att vistas inne i stan de dagar då Modo spelar hemma för att se att det händer saker i den lokala ekonomin då pucken ska släppas.

Örnsköldsviks kommun kan dock inte fortsätta att ge pengar till Modo utan att också visa att man vill se att föreningen tar större ansvar för att få ordning på sin ekonomi. Det ser minst sagt märkligt ut då företrädare för Modo uttalar sig på nyhetsplats i ÖA om att man inte har råd med sina amorteringar, samtidigt som andra företrädare medverkar på sportsidorna för att glatt meddela att man värvat en ny spelare. Har man råd med det ena borde man ha råd med det andra.

Det pratas redan mycket om Modo på gator och torg i Örnsköldsvik, men vi skulle behöva prata mer om de kommunala medel som satsas på hockeyföreningen och arenan som Modo använder.

Det är inget politikerna borde vara rädda för. Att visa att man vill engagera sig i Modo är nog det enklaste sättet att vinna sympatier i kommunen.

Anders Rönmark

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons