Annons
Annons
Annons

Mer än bara väggar

Ledare

Lärare är viktigare än lokaler, brukar det slås fast med jämna mellanrum. Men en lärare behöver bra lokaler för att kunna göra sitt jobb.

När nedskärningar inom skolan ska genomföras, och politiker ger sig ut på jakt för att hitta skolor att lägga ner (särskilt små sådana, gärna utanför centralorten), får vi alltid höra samma klyschor.

"Vi satsar på lärare, inte lokaler" är en fin gammal klassiker som rimmar fruktansvärt illa med tanke på hur många kommunpolitiker behandlat lärarkåren sedan kommunaliseringen av skolan. Det låter dock så klart bättre att säga att man vill satsa på människorna som arbetar i skolan istället för på byggnaderna där de verkar.

"Vi satsar på det som sker innanför väggarna, inte på själva väggarna" brukar också användas ibland. Den är inte heller dålig. Här har vi alltså att göra med kommunpolitiker som vill utveckla pedagogiken. Det låter onekligen vackert.

Problemet är bara att lokaler faktiskt är en inte helt oväsentlig del av den pedagogiska verksamheten.

Lärarnas betydelse kan aldrig nämnas tillräckligt ofta; en skola står och faller med pedagogernas insatser i klassrummen. Om lärarna ska ha möjlighet att göra sitt jobb, och använda den utbildning de har och de kunskaper de förvärvat i yrket, måste de dock få goda förutsättningar. Och här spelar lokalerna roll.

Reportaget från skolan i Bredbyn i gårdagens ÖA visade med all önskvärd tydlighet på lokalernas betydelse för den pedagogiska verksamheten.

En duktig lärare kan göra – och gör ofta – underverk även i omoderna lokaler och med böcker som har några år på nacken, men det sliter och är knappast en effektiv användning av skolans viktigaste resurser. En lärare måste få möjlighet att nå sin fulla potential, annars kan han eller hon inte hjälpa eleverna att göra detsamma.

Alla fysiksalar kan inte renoveras varje år, och alla skolböcker kan inte uppdateras en gång var tredje månad, men att som i Bredbyn ha kartor där Leningrad är utmärkt och där tekniksalarna vittrar sönder är inget annat än förfärande. Sådana arbetsmiljöer skapar endast desillusionerade lärare och elever med kunskapsluckor. Visst är det bra att känna till att det funnits en stad uppkallad efter en kommunistisk massmördare, men det kan ju vara en idé att även ha kartor som visar att staden faktiskt bytt namn…

I sammanhanget får heller inte lokalernas placering glömmas bort. Att bygga en jättelik centralskola – gärna belägen mitt i centrum – är onekligen kostnadseffektivt på kort sikt. I det långa loppet är det dock inte att rekommendera.

Att elever får gå kvar i mindre skolor i närområdet, åtminstone under de första skolåren, är inte bara en sund pedagogisk tanke.

Det är också en nödvändighet för att områden utanför centralorten ska fortsätta att leva.

Anders Rönmark

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons